Antallet af studerende, der får hjælp til psykiske problemer, er firdoblet

Nu skal mentorer have mere uddannelse for at kunne hjælpe dem igennem. Carsten Obel, professor ved Aarhus Universitet og medlem af Psykiatrifondens advicory board, mener, at der er behov for forebyggelse allerede i folkeskolen. Det skriver Politiken.

 

Foto: ColourboxModelfoto: Colourbox

Antallet af studerende, som får hjælp til at gennemføre deres studium på grund af psykiske problemer, er mere end firdoblet på bare 6 år.

Fra 396 studerende i 2010 til 1.852 studerende sidste år. Hvis de psykiske og fysiske funktionsnedsættelser lægges sammen, er det 7.000 studerende, som for øjeblikket får hjælp af såkaldte mentorer. Det viser tal fra Undervisningsministeriet.

Carsten Obel, som er professor og direktør for Center for Sundhedssamarbejde på Aarhus Universitet og sidder i Psykiatrifondens advisory board, bekræfter tendensen til, at flere studerende slås med psykiske problemer.

»Det er et forhold, som vi kan se udvikle sig, men som vi ved alt for lidt om. Der er behov for større viden på det område. De unge er under stort pres for at præstere både fagligt og socialt, og det har konsekvenser«, siger han og henviser til en landsdækkende undersøgelse, som alle elever i 9. klasse netop nu er inviteret til at deltage i, og som vil give mere viden om, hvordan de psykiske problemer opstår.

Struktur spænder ben for nogle

»Vi skal uden tvivl helt ned i folkeskolen for at forebygge de problemer, som studerende løber ind i senere i uddannelsen. De unge er ikke i sig selv blevet svagere end tidligere. Men der er mange ting, der presser dem, herunder strukturen i uddannelsessystemet, som – for nogle – på ingen måde er ideel i forhold til at udvikle deres potentiale«, siger han til Politiken.

Læs hele historien

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden