Psykiatrifonden i åbent brev: Psykiatrien skal løftes nu

Psykiatrien må og skal have et løft, så det psykiatriske område prioriteres på linje med det somatiske område. Der er brug for politisk handling nu, skriver formanden for Psykiatrifonden i et åbent brev til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg.

Kortere indlæggelser og flere genindlæggelser. En stigning i anvendelsen af tvang. Antallet af patienter er steget med en fjerdedel – det er flere end 23.000 mennesker. Samtidig er antallet af senge kun øget med 48. Ifølge de seneste tal brugte man 6.528 kroner mindre på en psykiatrisk patient i 2015 end i 2011.

I samme periode har man til sammenligning sænket forbruget i kroner og øre på en patient med en fysisk sygdom med 100 kroner. Nu må og skal psykiatrien have et løft, en helt nødvendig fremtidssikring. Og den prioritering på linje med somatikken, mange taler om, men som tydeligvis ikke sker, skal blive virkelighed. Nu kortlægger Psykiatrifonden forhindringerne for gode, sammenhængende patientforløb i psykiatrien og kalder på politisk handling.

Det skriver Psykiatrifondens formand Anne Lindhardt blandt andet i et debatindlæg på Altinget.dk i dag

Markante nedskæringer i psykiatrien

Når man sammenligner nedskæringerne i psykiatrien med nedskæringerne på det somatiske område, har nedskæringerne i psykiatrien været markant større. På det somatiske område er udgifterne ifølge Sundhedsministeriets egne tal skåret med 4 procent per patient fra 2008-2015, hvor der i psykiatrien er skåret 18 procent. Og hvor genindlæggelsesfrekvensen er steget år for år i psykiatrien, har den ligget relativt stabilt på det somatiske område.

I denne uge begynder Psykiatrifonden sammen med et hurtigtarbejdende advisory board at kortlægge præcis, hvad der står i vejen for at skabe gode, sammenhængende patientforløb i psykiatrien i Danmark, og vi glæder os til at komme i gang.

Tallene viser tydeligt den manglende prioritering af det psykiatriske område i forhold til det somatiske område, og det bør føre til politisk handling. Vi vil meget gerne mødes til en drøftelse af tallene og af, hvor og hvordan der skal sættes ind nu for at skabe de mest effektive og nødvendige forandringer.

Debatindlægget er sendt som åbent brev til medlemmerne af Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg. Læs debatindlægget på Altinget.dk

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43