Kompetence 2: Bevarer du roen, når du har travlt?

De fleste af os kender nok situationen. Du skal være på arbejde om en halv time, og børnene er ikke til at få ud ad døren. Det er en situation, hvor man nemt kan miste overblikket og tabe besindelsen.

Men det eneste børn har brug for i denne situation er, at du bevarer roen og holder hovedet koldt. En vigtig forældrekompetence er at kende sig selv godt nok til at kunne håndtere disse situationer, at tage en ting ad gangen og bevare overblikket, selv om der er mange ting man skal nå – og uret tikker. Med overblik og ro, forbliver du nærværende og din ro forplanter sig hos barnet.

Lykkes du med dette, lærer dit barn at tåle og være i travlhed uden at blive følelsesmæssigt overbelastet eller stresset.

Fem gode råd

  • Til de travle morgener: Indstil vækkeuret til et kvarter tidligere og bandlys snooze-knappen!
  • Træk vejret dybt, når du oplever, at du er ved at miste fatningen. Tæl til fem eller gå afsides i stedet for at afreagere på dit barn.
  • Husk, at dit barn i højere grad gør, som du gør, end hvad du siger. Råber du og mister besindelsen, vil dit barn opleve, at det er måden at agere på og efterligne det.
  • Har du haft et raserianfald, så sørg for at sige undskyld til dit barn. Du kan fx sige "Det var tosset. Det må du undskylde".
  • Husk, at børn har meget svært ved at skynde sig, ikke mindst hvis de bliver stressede af den dårlige stemning. Du kommer hurtigere ud af døren med ro og med barnet som medspiller.
  • NÅR DIT BARN ER 0 TIL 1 ÅR

    Du kan ikke skynde på din baby. Et spædbarns hjerne er under udvikling, og signalerne fra den ene hjernecelle til den næste foregår i langsomt tempo. Det, spædbørn oplever, skal bogstavelig talt ind og vende, og det tager den tid, det tager.

    Der er ikke andet at gøre end at tage en dyb indånding, bevare kontakten til barnet og stille og roligt guide barnet til f.eks. at strække armen, så du kan give det trøjen eller jakken på. Du kommer ikke hurtigere afsted ved at hidse dig op – den gode stemning kan til gengæld hurtigt ødelægges, hvis du gør. Og så er der lagt i ovnen til en dårlig dag. 

  • NÅR DIT BARN ER 1 TIL 3 ÅR

    Du kender sikkert situationen, hvor du ikke synes, at dit barn ’skynder sig nok’ og ikke ’hører efter’ om morgenen, hvilket betyder at du er ved at komme for sent på arbejde.

     

    Her er det vigtigt, at du bevarer roen. Dit barn har ikke den samme forståelse for og overblik over konsekvenserne af at være langsom, som du har. Dit barn vil føle, at det er barnets skyld, at du er frustreret. Når barnet får ansvar for dine følelser, vil det føle skyld over noget, der ikke giver mening for det. Han eller hun sad jo bare lige dér og kiggede på sig selv i spejlet og pludselig talte den voksne med en stor stemme. Barnets eneste tolkningsmulighed er, at det har fejlet og derfor ’er forkert’.

     

    Det kan på den lange bane gøre barnet agtpågivent, utrygt og ængsteligt over, hvornår ’angrebet kommer’, og det vil forsøge at opføre sig på en måde for at undgå det. Dvs. holde øje med den voksnes humør og reaktioner i et omfang, så det ikke kan slappe af.

  • NÅR DIT BARN ER 3 TIL 6 ÅR

    I denne alder skal dit barn mange ting hver eneste dag. Dit barns følelser og tankeapparat er langt fra udviklet, og det er en meget letpåvirkelig og skrøbelig alder.

     

    Dit barn har brug for kærlig støtte, også når tingene bliver hektiske i en travl hverdag. De morgener, hvor I er kommet for sent op, har siddet for længe ved morgenmaden, eller hvor det tog længere tid at komme ud ad døren, er det vigtigt at bevare overblikket – det tager ikke længere tid at bevare roen. Tværtimod vil dit barn blive mere påvirket af at blive skyndet på. Dit barn vil gerne samarbejde og vil gerne være på dit hold, men hvis der opstår en magtkamp, hvor du vil have barnet til at forstå, at du har travlt, giver det forvirring, uro og modstand. Barnet kan ikke følge med.

     

    Giv dig tid til at trække vejret dybt et par gange, og husk dig selv på, at når I kommer godt ud af døren, får alle en bedre dag uden frustration og koncentrationsbesvær.

  • NÅR DIT BARN ER 6 TIL 12 ÅR

    Det store barn har brug for, at du udviser ro og er en rollemodel, når tingene presser sig på. Når du viser, at du har styr på situationen, giver du barnet overblik og mulighed for selv at bevare roen.

    Når du er presset og hektisk, vil dit barn mærke, at du mangler kontrol over dig selv, og barnet vil reagere ved at blive utrygt og f.eks. begynde at græde. 

  • NÅR DIT BARN ER 12 TIL 18 ÅR

    Du har en dårlig dag. Måske er din lunte kort, fordi der er sket noget på jobbet, med din partner, eller fordi vaskemaskinen er i stykker. Derfor snerrer du ad dit barn over ’ingenting’ – dvs. noget der normalt ikke får dig op i det røde felt.

     

    Her er det vigtigt at bevare roen, for når du selv tolererer frustrationer og vrede, viser du dit barn, at det kan man godt. Voksne er gode til at fortælle børn, hvad de skal gøre – også selvom de voksne selv har svært ved det. At være en god rollemodel er at vise vejen, ikke at fortælle hvordan den er.

     

    Det er let at komme til at tænke på det store barn som en ligeværdig person og som en tankelæser, som BURDE kunne forstå, at de skal hjælpe til, bakke op og ikke gå i vejen, når du har travlt. Her skal du huske, at barnet stadig kigger på dig som den voksne, der har styr på tingene. Når du ikke bevarer roen over for en teenager, får du deres skrøbelige hormoner i sving, og det skaber meget uro hos dem, når du kommer til at skælde ud eller lade din frustration gå ud over dem.

     

    Det store barn har brug for, at du udviser ro og er en rollemodel, når tingene presser sig på. Når du viser, at du har styr på situationen, giver du barnet overblik og mulighed for selv at bevare roen.

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883