Kompetence 6: Stiller du krav til dit barn?

Hvis man ikke stiller krav til børn, bliver de ikke mødt af noget, der forstyrrer deres system. Dermed lærer de ikke at tolerere de situationer og udfordringer, de møder i livet. Har barnet aldrig oplevet frustration, fordi det bliver mødt med en serviet, nærmest inden det nyser, vil barnet ikke lære sit eget system at kende. Barnet har ikke mærket sit system og ved derfor hverken, hvordan det skal tackle det (=finde en serviet) eller hvad det handler om (=en begyndende forkølelse).

Barnet bliver på den måde mere 'skrøbeligt', da det ikke bliver klædt på til og får erfaring med at møde 'det svære' og det man ikke lige har lyst til.

Det er vigtigt at stille krav til sit barn. Det kan være at holde fast i, at barnet skal tømme opvaskemaskinen, vente med at tale, tage med til bedsteforældrene, blive liggende i sengen og muligvis kigge i en bog, selvom de ikke er trætte, gå i skole selvom de ikke har lyst, selv hente et glas vand når det er tørstigt, selv cykle til skole i regnvejr.

Fem gode råd

  • Udvis ro og tålmodighed. Du kan opmuntre dit barn til at fortsætte med sin opgave, uden du selv bliver vred eller utålmodig.
  • Lad barnet løse problemet, hvis det kan og vil.
  • Vis løbende interesse for dit barns løsning af problemet.
  • Hvis dit barn går i stå, så vis det trin for trin. hvordan det fx kan løse problemet. Involvér barnet i løsningen, og forklar tingene på barnets niveau.
  • Giv dit barn tid til at tage udfordringen op. Alt for hurtige gentagelser virker kritiserende og kan føre på afveje.
  • NÅR DIT BARN ER 0 TIL 1 ÅR

    Ikke relevant for denne aldersgruppe

     

    Når barnet nærmer sig den første fødselsdag, kan man begynde at introducere det at kunne vente lidt. Barnet øves ganske forsigtigt i at udskyde sine behov.

     

    Man kan lege en leg, hvor man skal skiftes til en bestemt ting, eller hvor man skal give og sige værsgo’ og tage i mod og sige tak.

     

    Man kan ikke forvente, at barnet reelt KAN vente, men som forældre skal man begynde at tænke over det og sætte ord på det, f.eks. ’nu sætter jeg dig lige her og så henter vi poserne fra bilen/barnevognen og stiller mælk i køleskabet og SÅ tager vi dine støvler af’.

  • NÅR DIT BARN ER 1 TIL 3 ÅR

    Det lille barn har kun den erfaring, som du giver det. Find ud af, hvad du synes der er rimeligt hjemme hos jer. Må man kaste med ting, må man bide, må man selv bestemme, hvad man leger med og derfor tage alt frem på en gang? Gør det klart for dig selv, hvad dit barn må nu, så du får fastsat gode rutiner og værdier tidligt. Det vil spare dig for meget tid og jer begge for mange frustrationer senere. Gentager dit barn den uønskede handling mange gange, er det vigtigt, at du ’nulstiller’ dine følelser hver gang, så du ikke bliver mere og mere sur. Ellers ender I i en konflikt, hvor du skælder ud og kommer til at sige ting til dit barn, som giver det skyld- og skamfølelse.

     

    Det er ikke dit barns ansvar eller skyld, at du bliver sur/vred/ked af det eller frustreret. Dine følelser er dit eget ansvar.

     

    Gode vaner kan indøves kærligt, når man er konsekvent, og når man kan mærke, at man mener det. Så er man tydelig og kan stå inde for de krav, man stiller. Igen er det vigtigste, hvordan du taler til barnet, og hvordan du stopper deres uønskede aktivitet fysisk. Hvis dit barn kaster med legetøj, og du griner og synes, at det er sjovt, vil barnet gøre det igen. Men synes du også, at det er sjovt i morgen, når du er træt og ikke har så meget overskud? Med ro og omsorg kan meget stoppes i opløbet. ’Sådan gør vi her/sådan gør vi ikke her’-tænkning skaber forudsigelighed og trygge rammer.

  • NÅR DIT BARN ER 3 TIL 6 ÅR

    Dit barn har brug for at lære at blive selvstændigt. Det har brug for støtte og kærlig tålmodighed til at øve sig i at kunne mere og mere. Det er både rarest og sundest for barnet at føle sig kompetent og at få lov til at øve sin selvstændighed. Derfor skal dit barn have lov til at øve sig og til at fejle, uden at du fratager barnet muligheden. Barnet skal blive ved med at prøve at låse døren op, binde sine sko, tegne lige streger, skrælle kartofler, rydde op efter en leg, være en god kammerat og dele sine ting – for når dit barn har oplevet dette, vil det føle sig stolt og god nok. Og det vokser man af.

  • NÅR DIT BARN ER 6 TIL 12 ÅR

    Det er godt for børn at få stillet alderssvarende krav. Det giver dem et ansvar, som de skal håndtere. Det gør, at de føler sig som en del af fællesskabet, at de er med til at hjælpe og ser at der er brug for dem.

     

    Det hjælper også barnet i forhold til deres relationer til kammeraterne, at barnet ved, at man kan stille krav til hinanden. Det giver øgede sociale kompetencer.

  • NÅR DIT BARN ER 12 TIL 18 ÅR

    Selvom der er mange udfordringer i den unges liv, er det en lettelse for dem at vide, at du fortsat er til at regne med, og at du ved at holde fast (uanset hvor irriterende det er), viser dem, at du passer på dem.

     

    Hvis børn kan og altid har kunnet gøre præcis, hvad der passer dem, vil de opleve, at deres forældre er ligeglade med dem, og de kan føle sig uelskede.

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883