TRYGHED OG TRIVSEL

Børn har brug for forældre, der viser, at de elsker og gerne VIL dem. Det styrker relationen mellem barnet og den voksne – og det gælder for børn i alle aldre.

POSITIVT SAMVÆR OG ANERKENDELSE

Dit barns trivsel øges, når barnet oplever, at du har lyst til samværet og ikke kun er sammen med barnet af pligt.

At tage sig tid til nærvær i en meget travl hverdag er en udfordring for de fleste, og det kan være nødvendigt at sætte tid af til samvær i kalenderen, så det ikke bliver udskudt. Ellers kan man let stå tilbage med den gode vilje, der aldrig første til konkret samvær.

Det er en god idé at sætte sig ned sammen med barnet i 10 minutter hver dag uden at have nogen planer. Se, hvor det fører jer hen. Måske får du lyst til at spørge om noget, måske sidder I bare og læner jer op ad hinanden. Måske sidder du med legoklodser og bygger lidt eller med en avis på barnets seng, mens det laver lektier – her er du „til rådighed“. Det betyder uendeligt meget for barnet, at du er der – også selvom det ikke har lyst til nærværet lige dér. Det er et dejligt tilbud at få!

Er det svært at finde tid til bare at være med barnet, kan du – afhængig af barnets alder – overveje, om du kan lave mad, der tager lidt mindre tid, eller vente med rengøring eller vasketøj til barnet er i seng. Måske kan barnet hjælpe til? Barnet udvikles af både nærhed og selvstændighed. Og ved at være med i de praktiske gøremål, oplever barnet at have værdi.

Det gode samvær med barnet er vigtigt af flere grunde. En af dem er, at barnets har brug for din anerkendelse. Barnets selvværd kan ikke vokse af sig selv. Selvværdet vokser gennem positivt samvær med andre. Når du engagerer dig i dit barn, viser du, at barnet er noget, at det er vigtigt, uden at barnet skal præstere noget. Dette vil styrke barnets selvfølelse: at føle sig god nok.

At møde dit barn med nærvær og tålmodighed er guld værd både for dig og for dit barn. Det er her, du kan mærke kærligheden og kontakten mellem jer – og det er dét, man vokser af som menneske. Især når man får det sagt til hinanden.

POSITIV OPMÆRKSOMHED OG VIS VEJEN

Generelt er det sådan, at det, vi giver opmærksomhed, er det, der fylder. Eller sagt på en anden måde: De ting, vi har fokus på, vokser. Vil du gerne have, at I skal hygge jer, mens I spiser, og at måltidet skal være en positiv stund? Så er det op til dig at lægge mærke til de ting, som dit barn lykkes med. Lad være at holde øje med, om barnet nu sidder roligt nok, spilder eller taler med mad i munden.

Giver du positiv opmærksomhed til noget, som du gerne vil se mere af, vil dit barn opleve tryghed i situationen. Det vil øge dit barns trivsel. Er du samtidig den gode rollemodel, som selv gør de ting, du sætter pris på hos barnet, vil der komme meget mere af det.

POSITIV SPEJLING AF SVÆRE FØLELSER

Når dit barn af en eller anden grund bliver overvældet af store følelser og enten er meget bange, ked af det eller sur og vred, er det bedste du kan gøre at holde dine egne følelser i ro. Det er her, man kan komme til at nedgøre sit barn, fx ved at kalde barnet "et pattebarn, der er for stor til at blive så bange". Man kan også komme til at skælde ud og komme med lange forklaringer, hvis barnet slap din hånd og løb ud i trafikken, og du selv blev fyldt af frygt og bekymring. Dit barn kan ikke høre dig, da dets hjerne er sat midlertidigt ud af funktion i en presset situation. Når der er mange følelser på spil, er der ikke også plads til tænkehjernen. Skal dit barn falde til ro og få styr på sine følelser, har det brug for dig til at justere på knappen.

Kan du ikke finde roen, så giv dig selv en time-out i nogle sekunder og træk vejret dybt, inden du reagerer.

Sig til dit barn "nøj, hvor blev du ked af det, fordi jeg råbte ad dig, da du løb ud på vejen. Kom, nu står vi her og falder til ro igen, inden vi går videre". Her vil barnet spejle sig i dig og blive rolig ved at du viser, at du har ro og overblik, men at du samtidig forstår, hvordan barnet har det.

Når du står over for et oprevet barn, er det vigtigt, at du holder dine egne følelser tilbage og tænker på, hvordan barnet har det. Når du lytter nysgerrigt til dit barn uden at stille for mange spørgsmål, får dit barn mulighed for både at give udtryk for sine følelser og tanker.

POSITIV ROLLEMODEL

Hvad gør du, når dit barn gør noget, som det godt ved, at du ikke vil? Skælder du ud og bliver sur og tænker "møgunge, opfør dig dog ordentligt"? Prøv at tænke på, at barnet med sin opførsel fortæller dig noget. Barnet taler til dig med krop og handling i stedet for med ord.

Hvis dit barn sagde noget i stedet for at ‚være uartig‘, hvad mon det så var i gang med at sige? Ofte peger barnets opførsel på noget, vi ikke har forstået som forældre. Det er en svær men vigtig øvelse at læse sit barn. Det er den voksne, der har ansvaret for at give barnet kontakt og anerkendelse, så barnet kan bruge ord i stedet for handling.

Måske er det, barnet har brug for netop dit nærvær og 10 minutters kvalitetstid sammen med dig! Og så er det, at du skal oversætte barnets handling ved fx at sige: "Jeg kan se, at du gør noget, du ved, jeg ikke vil have. Kom, skal vi ikke hellere sætte os lidt ned her sammen?!"

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883