Trivselsfremmende styrkeøvelser

Styrkeperspektivet er et eksempel på, hvordan man kan arbejde med et trivselsfremmende redskab i skolen. I projekt Reach Out, har vi gode erfaringer med styrkebasseret trivselsarbejde. En længerevarende styrkeindsats giver positive effekter på klasserelationer, engagement og glæde ved skolen, øget faglighed og positivt selvværd.

Vigtige pointer og opmærksomheder til styrkearbejdet: 

  • Når man finder styrker hos hinanden, er det vigtigt altid at give et konkret eksempel på, hvornår man har oplevet styrken hos den anden. Det gør det mere vedkommende og forståelig for modtageren.

  • Ens fremtrædende styrker er dynamiske og kan ændre sig over tid, da de både er relationelle og kontekstafhængige, hvorfor det er afgørende at man ikke er sine styrker, men at man i stedet udviser styrker.

  • Personers topstyrker er kendetegnet ved, at de giver energi, glæde og falder en let for, når man aktiverer dem.
  • Her kan du læse mere om de 24 styrker: Mere viden om de 24 styrker (tekst)

Eksempler på styrkeøvelser (progressivt ordnet)

ØVELSE HVORDAN MATERIALE OBS!

Lær styrkerne at kende:

Dette er en video der beskriver, hvorfor man skal lære styrker at kende og introducerer arbejdet med at lære styrkerne at kende. 

undefined  

Styrkekort 

Styrkeplakat 

 

Kahoot Quiz:

Formålet med øvelsen er, at eleverne får indsigt i, hvilken viden de har om de forskellige styrker. 

 undefined

Øvelsesbeskrivelse

Computer

Elevernes egne mobiltelefoner 

Du skal oprette din bruger og afprøve teknikken, inden du laver øvelsen med eleverne.

Eleverne skal bruge deres mobiltelefoner

Styrkespotting på film

Øvelsen går ud på at finde styrker hos karakterer i filmklip. Formålet med øvelsen er, at blive bedre til at spotte hvordan styrker viser sig, og at forberede eleverne på at spotte styrker hos andre og sig selv. 

undefined 

 

Øvelsesbeskrivelse

Styrkekort digitale: til alle elever

Styrkeplakat-print

Projektor eller lignende til at afspille film fra internettet

 

Styrkespotting 2 & 2:

Eleverne skal finde styrker hos hinanden i klassen

 

 undefined

 

Øvelsesbeskrivelse

Styrkekort Digitale

Styrkearbejdsark

Afsæt god tid til denne øvelse, så eleverne kan nå rundt til flere. evt. gentag den. Sørg for at rummet er hensigtsmæssigt.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden