Øvelse 10: Grib din egen livline

Denne teknik går ud på, at du samler dine yndlingsredskaber i en personlig strategiplan. Din strategiplan kan fx indeholde navne og numre på hjælp, hvis du får et angstanfald, eller handleanvisninger når angsten kommer. Det kan fx være, at du skal tage en tår vand, tage en dyb indånding, læse et beroligende citat, du har på din mobil, gå en tur eller andre ting, der hjælper dig i en svær situation.

Gem listen på din mobil eller print den ud og læg den i din pung, så du altid har den på dig. Det kan virke pudsigt, at man kan være nødt til at skrive det ned, men når angsten banker på, og man først går i panik, kan det faktisk være svært at huske, hvad der kan afhjælpe angsten.

En strategiplan kan fx se sådan ud:

Når jeg føler angst, hjælper det mig at:

  1. Tage en tår vand.
  2. Tage en dyb indånding og holde hånden på maven og fokusere på mit åndedræt. 
  3. Lave en afledningsøvelse (registrer hvad du ser her og nu omkring dig og benævn det for dig selv).
  4. Ringe til min gode veninde Louise.
  5. Ringe til mor eller far, hvis Louise ikke svarer. 
  6. Snakke beroligende til mig selv og acceptere, at angsten fylder lige nu. Mind mig selv om, at jeg vil få det bedre snart igen! 

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883