Øvelse 11: Omfavn angsten

I en ny retning inden for angstbehandling, som hedder ACT (Acceptance and Commitment Therapy), er strategien at give plads til angsten – uden at angsten får lov at styre dine handlinger. Accepter angsten og lev dit liv alligevel.

Acceptér dine tanker og følelser

Kernen i ACT er at du skal give plads til dine tanker og følelser. Start med at acceptere, at de er der.

Angsten fylder mere, jo mere man prøver at blive den kvit. Hjernen har en tendens til at tænke på det, den ikke 'må'. Accepter, at angsten kan komme – når du ikke kæmper imod, vil den fylde mindre.

Gør det, du gerne vil, selvom du har angst

Dernæst skal du forpligte dig til, at du vil følge dine værdier (commitment=forpligtelse). Tænk over, hvad det er for et liv, du gerne vil leve, og bliv bevidst om, hvilke tanker og følelser, som du skal gøre plads til og acceptere, for at du kan gøre de ting, der er vigtige for dig. Det handler om, at du tillader dig selv at gøre de ting, der vigtige – med din angst som følgesvend.

Hvis du fx har socialangst, vil du være meget opmærksom på, om du får hjertebanken, sveder og rødmer, hvis du skal til fest. I stedet for at blive hjemme, skal du acceptere dine tegn på angst og sige til dig selv: Okay, jeg får altså hjertebanken, når jeg skal ud i sociale sammenhænge, men det er vigtigt for mig at gå til fest og se mine venner. Så må det blive med hjertebanken, at jeg tager af sted.

Hvis du tillader dig selv at gå til festen på trods af din angst, undlader du at stille dit liv på standby, indtil du er fri af angsten. ACT går nemlig ud på, at man skal leve med angsttankerne i stedet for at vente på, at de forsvinder. At du handler – uanset om du føler angst eller ej.

ACT-psykolog Rikke Kjeldgaard anbefaler:

  • Lev det liv, du gerne vil leve.
  • Se tanker og følelser som tanker og følelser. Ikke som sandheder.
  • Sæt den ene fod foran den anden, når det bliver svært – og bær over med dig selv, når det kikser.

I stedet for at fokusere på at blive fri af angst, skal du fokusere på at blive fuld af liv – på at leve et liv, der giver dig værdighed og energi.

Angstbogen - symptomer, årsager og behandling

Når angsten rammer, kan den lamme følelser, tanker og handlinger. Årsagen til angsten er oftest ukendt. Man kan ikke helt præcist sætte en finger på, hvorfor man er angst; hvor angsten kommer fra. Men der er noget at gøre ved det.

Angst kan lamme følelser, tanker og handinger. Alle mennesker kender til angst, men ikke mindre end 350.000 danskere lider af sygelig angst i løbet af et år. 

Bogen er skrevet af en tværfaglig gruppe af eksperter. Og den henvender sig bredt til mennesker med angst, pårørende, fagfolk af enhver kategori og ikke mindst til alle, der gerne vil vide mere om de former for angst, vi alle kan møde hos os selv eller vores nærmeste. 

 

Køb bogen - al overskud går til arbejdet for et godt liv til flere

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883