Øvelse 6: Tal dig fri af angsten

Du er ikke alene, selvom det godt kan føles sådan, når man har angst. Det er vigtigt, at du ikke går rundt med din angst og bekymring alene. Søg hjælp og støtte hos familie, venner og evt. professionelle. Det kan også være rigtig godt at snakke med andre, der selv har prøvet at have angst, og ved hvordan det opleves. Det kan give perspektiv på angsten, og I kan dele jeres erfaringer med hinanden.

Kunne jeg lave noget om i dag, ville jeg ønske, jeg havde haft et større mod til at fortælle mine nærmeste om min angst noget før. I dag er jeg stadig meget opmærksom på at dele mine oplevelser med dem omkring mig. 

Kristina Hesselberg har selv oplevet angsten og giver gode råd til, hvordan du kommer i gang med at tale om din angst:

  • Mærk efter, hvornår du føler dig parat til at dele din historie og dine tanker med andre. Find en empatisk person, som du føler, du kan stole på, og som vil tage dig alvorligt. Vent dog ikke for længe med at dele din historie.
  • Du kan starte med at sige, at du har det skidt og har brug for at snakke.
  • Vær ikke bange for, at personen måske ikke forstår dig. Det kan sagtens ske, da angst kan være en svær verden at forstå, hvis man ikke selv har prøvet at være i den. Fortæl evt. dette til personen, inden du fortæller om din situation: At det er helt okay, hvis de ikke forstår angsten!
  • CR 131024 25Fortæl personen, at du fortæller ham/hende dette, fordi du har brug for at få delt dine tanker, da du føler dig alene med dem og har brug for tryghed ved, at andre kender til din situation.
  • Hav realistiske forventninger til samtalen og din vens hjælp. Prøv at tænk din ven som en støtte, fremfor en behandler – så er det lettere at fortælle sin historie til andre.
  • Prøv at lade være med at tænke over, hvad den anden vil tænke om dig. Prøv at droppe undskyldningerne for ikke at dele din historie med dine nærmeste: ”Jeg vil ikke belemre dem”, ”Hvad nu hvis de synes, jeg er skør”, ”Hvad nu hvis jeg bliver til grin”. Tænk i stedet: ”Mine nærmeste vil gerne lægge øre til og gøre deres bedste for at forstå mig”.
  • Skriv ned på et stykke papir, hvem i din omgangskreds der kan være dine nødlinjer fremover, og hvem du må ringe til, når angsten begynder at komme.
  • Pas på dig selv – og brug din mavefornemmelse til at vurdere, hvem der skal kende din historie.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden