Skab en god livsstil

Du kan selv gøre meget for at mindske eller forebygge en depression, fx ved at være opmærksom på din livsstil. Selvom det kan virke uoverskueligt at gå i gang med en livsstilsændring, så prøv at vælge en eller to små ting, som du kan magte at gå i gang med lige nu.

Bevæg dig hver dag

Bevæg dig en halv time hver dag – gerne udendørs. Motion er med til at reducere stress og forbedre din søvn og dit generelle velvære. Prøv fx en gåtur med hunden, havearbejde, en tur i svømmehallen med sauna bagefter, dans, løb eller leg med børnene. Husk, at selv en kort gåtur er bedre end ingenting.

Hold igen med alkohol

Alkohol kan trigge eller forværre de depressive tanker. For nogle vil det være nok at skære ned på alkoholen, mens andre vil opleve at få det bedre, hvis de dropper alkohol helt.  


Spis sundt, regelmæssigt og varieret

En sund og varieret kost vil sikre, at du får de vitaminer og mineraler, du har brug for. Det vil give dig mere overskud i en svær tid. Undgå dog at stresse dig selv med en bestemt diæt. Det skal også være en glæde at spise. Spørg din læge til råds, hvis du er i tvivl om din kost.

Pas dine sengetider

Depression kan give søvnproblemer – enten ved at man kan sove hele tiden, eller at man sover meget dårligt. Prøv at stå op og gå i seng på nogenlunde samme tid, og sørg for at få tilstrækkelig søvn, dvs. 7-8 timer hver nat. Undgå sovemedicin, som kan forværre depressionen. Hvis du har brug for ekstra hjælp til at kunne sove, så tal med din læge om det. Læs mere om, hvordan du får en god nattesøvn her.

Undgå at isolere dig

Lav aftaler med de mennesker, du holder af. Send en sms, hvis du ikke orker at ringe. Engagér dig i meningsfulde aktiviteter - det kan være med til at distrahere dig fra de negative og triste tanker.

Pas på stress

Det kan være svært helt at undgå stress i hverdagen, men du kan tale med dine nærmeste om de ting, der bekymrer dig, og du kan få hjælp til at håndtere de udfordringer, du står overfor. Måske skal du også lære at sige ’nej’ en gang imellem for at give dig selv mere ro i hverdagen? Prøv også at sætte dine forventningerne til dig selv ned, og øv dig i at sige ’pyt’, når noget glipper.

Reagér på de første tegn på depression

Lær at genkende dine første tegn på stress og depression, og læg mærke til, hvad der skete forinden, som kan have udløst det. Det kan fx være, at du får for lidt søvn, for meget alkohol, eller at du ikke fik sagt fra, da du havde brug for ro. Respektér dine grænser, og prøv – så vidt muligt – at leve det liv, der er godt for dig.

Få dagslys hver dag – specielt i vinterhalvåret

Mange reagerer med træthed og tristhed, når det bliver mørkere i vinterhalvåret. Det hjælper at komme udenfor og få så meget dagslys som muligt. I hverdagene kan du fx gå en tur i din frokostpause eller tage cyklen til arbejde, så du får lys og frisk luft om morgenen. Har man en regulær vinterdepression hjælper det også at bruge en lysterapi lampe (10.000 lux) om morgenen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden