7. Gør det du er bedst til

Når du vil blive bedre til at samle tankerne, handler det om mere og andet end at bruge redskaber, der kan hjælpe dig med at bevare overblikket, fx kalender. Det er lige så vigtigt, at du får identificeret dine styrker og det, der fungerer godt for dig. På den måde udvikler du de pågældende kompetancer, og så du kan gøre flere af de ting, du er god til. Når vi gør det, vi er gode til, styrker vi ikke kun vores tænkning, men også vores selvværd. Vi oplever, at vi lykkes med mere i tilværelsen.

Alt, hvad vi laver, sætter sig som spor i hjernen. Det betyder, at mange forskellige aktiviteter kan øge din evne til at tænke klart. Men når du vil styrke din tænkning, er det vigtigt, at du arbejder med opgaver, som du er glad for. For en, som er glad for at løse Sudoku, er disse opgaver god kognitiv træning, mens det at strikke en sweater er god kognitiv træning for en, der er glad for at strikke.

Træn dine evner op igen med ting, som du kan lide at lave, fx noget kreativt, læsning, film, musik eller krydsord – hvad som helst, der føles trygt og godt. (Maria, 39 år, stressramt)

Gå i gang når du fungerer bedst

Det kan også hjælpe, hvis du bliver mere bevidst om, hvornår din tænkning fungerer bedst, fx hvornår du bedst kan koncentrere dig. På den måde kan du bedre tilrettelægge din hverdag og arbejdsdag.

Sådan kan give din tænkning bedre vilkår:

  • Du kan fx blive bevidst om, hvornår på dagen du har mest energi og så lægge opgaver, der kræver meget af dig, på det tidspunkt.
  • Du kan også overveje, hvordan du helst skal have nye opgaver eller aktiviteter præsenteret, for at du bedst kan huske dem efterfølgende.
  • Tænk også over, om du arbejder bedst alene eller sammen med andre – er der mulighed for at du kan komme til at arbejde mere på den måde, der fungerer bedst for dig?

Få flere redskaber - Se de andre øvelser her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden