Selvhjælpsbog: Bliv bedre til at håndtere dine kognitive vanskeligheder

I Psykiatrifondens bog "Saml tankerne" kan du læse, hvordan du håndterer kognitive vanskeligheder efter stress, angst og depression.

Forside Til Web Mellem

Har du svært ved at huske? Mister du overblikket? Taber du tråden i en samtale? Glemmer du, hvad du er i gang med?

Vi kan alle indimellem opleve kognitive vanskeligheder, fx hvis vi er trætte eller pressede. Det går som regel over igen efter en pause eller en god nats søvn.

Anderledes er det i forbindelse med psykiske sygdomme eller problemer. Har du været  syg af depression, angst eller stress, kan du have kognitive vanskeligheder, længe efter at du er blevet erklæret rask igen – og efter at symptomer som tristhed og uro er forsvundet. 

Kognitive vanskeligheder forveksles ofte med dovenskab og manglende evne til at tage sig sammen – måske både af dig selv og af pårørende eller kolleger.

Du kan træne dine kognitive færdigheder og dermed håndtere eller minimere de kognitive vanskeligheder. 

I denne bog kan du læse om, hvad kognitive vanskeligheder er, hvordan de viser sig, hvorfor de opstår, og hvad du selv kan gøre for at håndtere dem – både hjemme, på jobbet eller på uddannelsen. 

Bogen giver også gode råd til, hvordan du taler med andre om dine vanskeligheder. Og der er gode råd til dine pårørende.

Køb bogen her.

Bogens forfatter

Bogen er skrevet af Louise Meldgaard Bruun, der er psykolog og specialist i psykopatologi. Hun har gennem en årrække arbejdet med at udvikle metoder til at undersøge og behandle kognitive vanskeligheder ved depression og bipolar lidelse. Hun er ansat i Ambulatorium for mani og depression, Aarhus Universitetshospital, Risskov.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden