Om det mentale motionscenter

Alle mennesker er forskellige – også når det kommer til, hvordan man bedst kan håndtere psykiske sygdomme og problemer som stress, angst, depression og ensomhed. I vores mentale motionscenter tilbyder vi derfor en række forskellige øvelser, så du kan prøve dig frem og se, hvad der virker bedst for dig.

undefinedDet mentale motionscenter er for dig, der oplever:

- ensomhed
- angst
- depression
- mild PTSD
- problemer med at samle tankerne – det man kalder kognitive vanskeligheder

Øvelserne kan bruges, hvis du vil styrke din psykiske sundhed og som supplement til professionel behandling. Tænk dig stærk! 

Øvelserne er forskellige og tæller bl.a. vejrtrækningsøvelser, visualiseringsøvelser, afledningsøvelser samt gode råd til søvn, livsstil og hvordan du kan få struktur i din hverdag.

Når du har lært øvelserne at kende, er det vigtigt, at du laver dem regelmæssigt. Det giver den bedste effekt.

Øvelserne er målrettet voksne. 

Specifikt til dig, der har angst 

Hvis du har angst, er det vigtigt, at du reagerer, når du mærker den allerførste uro, og at du laver øvelserne, så snart du kan komme til det. Så vil det være lettere for dig at mindske din angst. Giv dig selv lov til at lave øvelserne, der hvor du er, eller find et sted, fx en bænk, et toilet eller et tomt lokale, hvor du kan fokusere på øvelsen. 

Hvornår skal du søge hjælp

I Psykiatrifonden anbefaler vi, at du søger professionel hjælp, hvis du har tegn på stress, angst og depression eller andre psykiske problemer. Men med motionscentret sætter vi fokus på den indsats, du selv kan gøre. For nogle vil det være tilstrækkelig at prøve sig frem med øvelserne, mens andre vil have brug for at supplere med professionel hjælp. Vær ærlig over for dig selv: Går du ofte rundt og føler dig begrænset af din angst, har problemer med din koncentration og hukommelsen eller har triste tanker? Går det ud over din livskvalitet? Så er det måske ikke nok med øvelser, men også nødvendigt med professionel hjælp.

Din læge er indgangen til sundhedssystemet - fx hvis du skal have en henvisning til psykolog eller psykiater. Derfor anbefaler vi, at du starter med at gå til din læge, hvis du har mistanke om, at du oplever stress, angst, depression, PTSD eller kognitive vanskeligheder. Så kan du få en lægelig vurdering af, hvor slemt det står til, og hvad du skal gøre.

Fotos i det mentale motionscenter er taget af fotograf Christoffer Regild.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden