Derfor er søvn så vigtig for vores psyke

Døgnet består af 24 timer – og her skal vi gerne have vores nattesøvn. Den er nemlig helt afgørende for vores trivsel. Men flere og flere danskere sover mindre og dårligere, end godt er, og det har konsekvenser. Vi dyrker motion som aldrig før og spiser sundere, men vi skal også tage vores søvn alvorligt. Sov dig stærk!

Idet jeg sætter fingrene til tasterne for at skrive artiklen her og blive klogere på, hvorfor søvn er så afgørende, forvandles mit ansigt til ét stort gab. Slet ikke fordi jeg keder mig, men fordi jeg simpelthen har sovet for lidt i nat. Vist fordi jeg var begravet i ligegyldige ting på min smartphone, inden jeg fik lagt hovedet på puden – lidt for sent. Jeg ved godt, at det er vigtigt at få sin søvn, men alligevel kan jeg, som mange danskere, ofte glemme det. Vi har fokus på motion og spiser sundere, men hvad med vores søvn?

Poul Jennum, søvn ekspert samt professor og overlæge ved Rigshospitalet og Københavns Universitet.

”Vores søvn påvirker vores psyke, immunsystem og hukommelse – og det er helt centralt for hjernen og kroppens udvikling, at vi får vores nattesøvn.”

Foto: PR-foto

Flere oplever søvnbesvær og søvnproblemer

Vi har 24 timer i døgnet. Tid, hvor vi går på arbejde, køber ind, er sammen med andre mennesker – hvor vi prøver at leve et godt liv. Men der er en ting, som vi, ifølge statistikkerne, er blevet dårligere til at værne om – vores nattesøvn.

Flere og flere danskere sover nemlig mindre og mindre og dårligere og dårligere. I marts 2018 offentliggjorde Sundhedsstyrelsen ”Den Nationale Sundhedsprofil 2017” om danskernes sundhed, og antallet af danskere med søvnbesvær og søvnproblemer er steget fra 10,2 % i 2010 til 13,6 % i 2017.

For lidt søvn kan gøre dig syg 

”For lidt søvn er koblet til en række problemer som overvægt, diabetes og hjerteproblemer. Og derudover er søvnbesvær stærkt koblet til udvikling af psykiske lidelser – primært angst og depression.” 

Det forklarer Poul Jennum, som er ekspert i søvn samt professor og overlæge ved Rigshospitalet og Københavns Universitet:

”Vores søvn påvirker vores psyke, immunsystem og hukommelse – og det er helt centralt for hjernen og kroppens udvikling, at vi får vores nattesøvn.”

Prioriter din søvn

God søvnkvalitet er altså afgørende for, at vi trives og kan gøre alle de ting, vi gerne vil, mens søvnforstyrrelser er en risikofaktor for mistrivsel og psykisk sygdom såvel som fysisk sygdom. Alligevel viser undersøgelser, at vi inden for de seneste 20 år er begyndt at sove mindre.

Det kan skyldes mange ting, men det kan blandt andet være en bivirkning af de mange muligheder i det moderne informationssamfund samt forventningen om, at vi er ’på’ døgnet rundt. I dag har vi samtidig en kultur, hvor mennesker, der kan klare sig med meget lidt søvn, fremhæves og favoriseres. ”Man kan sove, når man bliver gammel,” siger vi – underforstået, at man er kedelig, hvis man prioriterer sin nattesøvn. Men i virkeligheden er det søvnen, der gør os i stand til at yde vores maksimale i de vågne timer. Og det er altså lige så afgørende for, at vi trives og har det godt, som sund kost og motion. 

Artiklen er bragt i Psykiatri-Information

Som støttemedlem får du bladet i postkassen 4 gange om året. Derudover får du også 10 % på bøger fra Psykiatrifondens forlag.

Bliv støttemedlem!

Det kan du selv gøre 

Ligger du og roterer en time eller to, inden du kan falde i søvn? Eller falder du om og sover som en sten – lige indtil klokken 4 eller 5, hvor du er lysvågen, men ikke udhvilet? Så deler du skæbne med 400.000-500.000 andre danskere med søvnproblemer.

”Man kan komme i en situation, hvor man får for lidt søvn og kommer ind i en fase, hvor den manglende søvn får sit eget liv. Gradvist kan man komme ind i en negativ spiral, som man skal arbejde aktivt på at bryde ud af,” fortæller Poul Jennum. 

”Hvis man oplever søvnproblemer, og man er træt, uoplagt eller ikke kan klare hverdagen, så er noget af det første, man kan gøre, at kortlægge forstyrrende faktorer i ens liv. Er man fx stresset, får man dyrket motion, spist rigtigt osv.? For det kan alt sammen føre til søvnproblemer.”

Der er yderligere mange ting, du selv kan gøre for at fremme kvaliteten af din søvn, og i Psykiatrifondens mentale motionscenter er der masser af gode råd at hente til at få en god nattesøvn. Sov godt! 

Af Sarah Vadgaard, kampagnekoordinator

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883