Bryd ensomheden

Det er muligt at bryde ensomheden, hvis du tør handle. Psykolog i Psykiatrifonden Ditte Charles fortæller her, hvad du kan gøre. Find gode råd nederst i artiklen.

Besøg Psykiatrifondens mentalemotionscenterNår man føler sig ensom, savner man noget eller nogen. Man kan godt være meget alene uden nogensinde at føle sig ensom, og omvendt kan man føle sig meget ensom, selvom man er sammen med andre. Oftest er det et spørgsmål om, hvorvidt man føler sig forbundet med nogen, og om man har kontakt til dem, man føler sig forbundet med.

Du er ikke alene

De fleste af os kender til følelsen af ensomhed – og det kan være en befrielse at finde ud af, at man ikke er alene om at føle sig ensom. Mange føler sig ensomme, fordi de går alene med deres følelser og tanker af frygt for, at andre ikke vil forstå dem eller vil anse dem for underlige eller forkerte. For mange er det en lettelse at opleve, at deres tanker og følelser i virkeligheden ikke er så farlige eller mærkelige endda, når først de siges højt.

Frygten for at falde ved siden af 

De fleste af os deler frygten for at falde ved siden af. Paradoksalt nok gør netop frygten for at blive holdt ude af fællesskabet, at vi kan komme til at afskærme os selv fra andre. Ensomhed er svær at overkomme. Det kræver mod og styrke, som man måske oplever, at man slet ikke har.

En vej ud kan være at vedkende sig, at man savner en eller nogen, at det gør ondt, og at man føler sig sårbar. Netop denne sårbarhed, der gør, at man er i stand til at se og høre andre og deres sårbarhed. Man får øjnene op for, at andre har brug for en, nøjagtig på samme måde som man kan have brug for dem. 

Det er ikke sikkert, at man kan få ensomhedsfølelsen til helt at forsvinde. Men man kan gøre meget for at gøre den mindre. Det kræver mod og en målrettet indsats - og at man giver sig selv lov til at øve sig. 

Få hjælp til at bryde ensomheden

Man kan selv arbejde på at bryde ensomheden, så den ikke sætter sig og evt. medfører psykiske problemer. Læs mere og få gode råd til at bryde ensomheden i det mentale motionscenter her!

Gå forsigtigt frem

Det er vigtigt at vælge sine betroede med omhu og at gå forsigtigt, når man tager de første skridt ud af ensomheden. 

Hvis du er bange for at blive såret, når du lukker op, kan du starte med at lade den anden gå forrest: Han eller hun betror dig noget, og så betror du vedkommende noget retur. Det behøver ikke at være en meget personlig tanke eller oplevelse, men hvis man virkelig vil bryde ud af sin ensomhed, er man nødt til med tiden at åbne lidt for sit inderste. 

Start forsigtigt ved fx at tale om nogle ting, som det er mindre sårbart at tale om, fx vejr og vind. Man kan give komplimenter, være lyttende og opmærksom og så spejle det, den anden har sagt. Hvis du tør vise dig, som du er, giver du også andre plads til at vise sig, nøjagtig som de er. 

Ikke alle kan tage imod denne gestus, men det betyder ikke, at der var noget i vejen med din udstrakte hånd. Husk på, at hvis nogen siger nej til en kop kaffe, er det kun et nej til en kop kaffe. Det er ikke et nej til hele dig, for de kender dig jo slet ikke endnu.

Tør du handle? 

Kan du tage telefonen og ringe til nogen, selv om du er bange, mens du gør det? Kan du skrive til nogen på nettet, selv om du føler dig sårbar, både mens du skriver, og mens du venter på svar? Kan du invitere nogen på en kop kaffe, selv om du er bange for at få et nej? Kan du begynde på et nyt kursus, selv om du ikke kender nogen?

Nogle gange vil du have mod til at handle. Andre gange vil du ikke kunne, og i de tilfælde er det en god idé at være venlig over for dig selv. Modet kan komme tilbage!

Besøg det mentale motionscenter og få hjælp til at bryde ensomheden!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf.: 3929 3909
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden