Børn og unge kan også føle tristhed i vintermørket

Børn ug unge kan ligesom alle andre også opleve træthed og tristhed, når vinteren sætter ind. Du kan derfor være opmærksom på de 8 råd vi giver her, både for dig selv, og i dit arbejde med børn og unge.

1. Opsøg lys: Rejs til syden og få sol. Eller ophold dig udendørs så meget som muligt i de lyse timer.

2. Prøv Lysterapi: Behandlingen går ud på at sidde foran en lyslampe, som giver et intensivt lys, gerne 10.000 lux. Lux er måleenheden for lysstyrke. Husk at rådføre dig med en læge. Solarium har ingen effekt.

3. Lys omgivelserne op: Træk gardinerne fra, skru op for lyset i hjemmet og på arbejde.

4. Lad batterierne op: Forbered dig til mørketiden ved at få masser af lys om sommeren og efteråret. Det kan være forebyggende og gøre dig bedre rustet til at møde vinteren.

5. Sov godt: Søvn og god/stabil døgnrytme er vigtig for din mentale tilstand. Hyppige forstyrrelser i dit biologiske ur kan hurtigt føre til dårlig søvn og træthed.

6. Bevæg dig: Fysisk aktivitet og motion generelt har en positiv effekt på depression.

7. Accept: Accepter at du ikke når så meget som du plejer og bebrejd ikke dig selv at ting tager længere tid.

8. Søg hjælp: Kontakt din læge, hvis de depressive følelser tager over.

Læs mere: Hver tredje frygter vinterdepression

Læs mere om depression her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden