Gode råd til bedre søvn

Ligger du og roterer en time eller to, inden du kan falde i søvn? Eller falder du om og sover som en sten – lige indtil klokken 4 eller 5, hvor du er lysvågen, men ikke udhvilet? Så deler du skæbne med 400-500.000 andre danskere med søvnproblemer.

Vi sover en tredjedel af vores liv, og den tredjedel er med til at afgøre, hvordan vi har det resten af tiden. En god nattesøvn er afgørende for humør, koncentrationsevne, overskud og kreativitet. Men søvnen spiller også en vigtig rolle, når det handler om at forebygge stress, depression, type 2-diabetes, hjerte-kar-problemer, overvægt og fedme.

En god søvn er ligeså afgørende for at vi trives og har det godt som sund kost og motion. Alligevel viser undersøgelser, at vi indenfor de seneste 20 år er begyndt at sove mindre

Klik her: Få 10 gode råd til bedre søvn

Der kan være både fysiske og psykiske årsager til søvnproblemer. Søvnproblemer er tit et første tegn på, at der er noget galt, og hænger tit sammen med bekymringer, stress og lettere psykisk sygdom som depression og angst. Mange mennesker med angst lider af søvnproblemer. Måske har du prøvet at få et angstanfald i løbet af natten? Læs mere om angst og søvnproblemer i vores mentale motionscenter Tænk dig stærk, der henvender sig til alle, der har angst eller kender til angstreaktioner.

Søvnproblemer kan også være en bivirkning af det moderne informationssamfunds mange muligheder for og forventninger til, at vi er ”på” døgnet rundt. I dag har vi samtidig en kultur, hvor mennesker, der kan klare sig med meget lidt søvn, fremhæves og favoriseres. "Man kan sove, når man bliver gammel" siger vi, underforstået, at man er kedelig, hvis man prioriterer sin nattesøvn.





 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden