Søgning

Søg efter noget specifikt, eller udforsk indholdet

351 resultater

Velkommen i det mentale motionscenter

Det mentale motionscenter er for dig, der vil styrke din psykiske sundhed. Her finder du øvelser til, hvordan du kan håndtere angst, kognitive vanskeligheder, stress og depression. Du finder hjælp til PTSD og til at forbedre din nattesøvn. Du finder desuden mindfulness og compassion øvelser. Du kan derudover få hjælp til at bryde ensomheden.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk.aspx

Forstå dig selv og andre gennem compassion

Compassion er at være åben over for din egen og andres smerte og at have et ønske om at lindre denne smerte. Det kræver opmærksomhed, refleksion, empati og forståelse – og en stærk intention om at ville.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/compassion/forstaa-dig-selv-og-andre-gennem-compassion.aspx

Ti gode råd til dig, der hjælper et menneske med depression

Chefpsykolog Michael Danielsens ti gode råd kan hjælpe dig til, hvordan du tackler det at have en ven eller et familiemedlem, der lider af depression.

/nyheder/2017/ti-gode-raad-til-dig-der-hjaelper-et-menneske-med-depression.aspx

Sex med dig selv er helt i orden

Hvis du er single og ramt af psykisk sygdom, kan udsigterne til at opleve intimitet og have sex med en partner måske være lange. For det kan være svært at møde en anden, når sygdommen udfordrer ens selvbillede, selvtillid og sexlyst. Men i de perioder – og i alle andre perioder i livet i øvrigt – er det helt i orden at skabe nydelse for sig selv og fokusere på selvkærlighed.

/viden/gode-raad-og-temaer/det-gode-arbejdsliv/sex-med-dig-selv-er-helt-i-orden.aspx

Øvelse 6: Tal dig fri af angsten

Du er ikke alene, selvom det godt kan føles sådan, når man har angst. Det er vigtigt, at du ikke går rundt med din angst og bekymring alene. Søg hjælp og støtte hos familie, venner og evt. professionelle. Det kan også være rigtig godt at snakke med andre, der selv har prøvet at have angst, og ved hvordan det opleves. Det kan give perspektiv på angsten, og I kan dele jeres erfaringer med hinanden.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/angst/6-tal-dig-fri-af-angsten.aspx

Til dig der er pårørende

Som pårørende til et menenske med depression spiller du en vigtig rolle. Du kan gøre en stor forskel ved at være nærværende, omsorgsfuld og vise forståelse over for dit syge familiemedlem. Du kan være med til at skabe håb og tryghed og motivere personen til at søge hjælp og støtte.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/depression/til-dig-der-er-paaroerende.aspx

Test dig selv - Er du mentalt sund

Svar på spørgsmålene og regn din score ud. Se resultater nederst på siden.

/viden/gode-raad-og-temaer/forebyg-psykisk-sygdom/test-dig-selv-er-du-mental-sund.aspx

Gode råd til dig, der har skizofreni

Når du har skizofreni er det vigtigt, du passer godt på dig selv. Vi har samlet nogle råd til, hvad du selv kan fokusere på.

/viden/diagnoser/skizofreni-og-andre-psykoser/raad-til-dig-der-har-skizofreni.aspx

4. Udsæt dig for det du frygter

Når du har PTSD, vil du typisk gøre alt, hvad du kan for at undgå de situationer, som minder dig om dit traume og giver dig angst. Det virker på kort sigt. Men på længere sigt er undvigelse med til at vedligeholde din PTSD. Hør psykolog Casper Aaen fortælle, hvordan du kan arbejde med at mindske din PTSD ved at udsætte dig for de situationer, du frygter – lidt af gangen.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/ptsd/4-udsaet-dig-for-det-du-frygter.aspx

Gode råd til dig der er pårørende

Er du søster, mand, mor eller ven til et menneske med en psykisk sygdom? Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst hjælper personen –og samtidig passer på dig selv.

/viden/gode-raad-og-temaer/paaroerende-til-depression/gode-raad-til-dig-der-er-paaroerende.aspx
1 2 3 4 5   36

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883