Søgning

Søg efter noget specifikt, eller udforsk indholdet

377 resultater

Velkommen i det mentale motionscenter

Det mentale motionscenter er for dig, der oplever ensomhed, angst, depression eller stress. Og til dig der har PTSD eller kognitive vanskeligheder. Øvelserne kan bruges, hvis du vil styrke din psykiske sundhed. Tænk dig stærk!

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk.aspx

Ny hjemmeside guider dig gennem app-junglen

Det kan være en jungle at finde rundt i de mange forskellige sundhedsapps, der er udviklet til mennesker med psykiske vanskeligheder. Derfor har Region Syddanmark udviklet hjemmesiden mindapps.dk, som anbefaler forskellige sundhedsapps. Vores chefpsykolog Michael Danielsen siger til DR, at det både er godt og vigtigt, at der bliver sorteret i de mere end 165.000 forskellige apps, der lover guld og grønne skove.

/nyheder/2017/ny-hjemmeside-guider-dig-gennem-app-junglen.aspx

Ti gode råd til dig, der hjælper et menneske med depression

Chefpsykolog Michael Danielsens ti gode råd kan hjælpe dig til, hvordan du tackler det at have en ven eller et familiemedlem, der lider af depression.

/nyheder/2017/ti-gode-raad-til-dig-der-hjaelper-et-menneske-med-depression.aspx

Øvelse 6: Tal dig fri af angsten

Du er ikke alene, selvom det godt kan føles sådan, når man har angst. Det er vigtigt, at du ikke går rundt med din angst og bekymring alene. Søg hjælp og støtte hos familie, venner og evt. professionelle. Det kan også være rigtig godt at snakke med andre, der selv har prøvet at have angst, og ved hvordan det opleves. Det kan give perspektiv på angsten, og I kan dele jeres erfaringer med hinanden.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/angst/6-tal-dig-fri-af-angsten.aspx

Til dig der er pårørende

Som pårørende til et menenske med depression spiller du en vigtig rolle. Du kan gøre en stor forskel ved at være nærværende, omsorgsfuld og vise forståelse over for dit syge familiemedlem. Du kan være med til at skabe håb og tryghed og motivere personen til at søge hjælp og støtte.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/depression/til-dig-der-er-paaroerende.aspx

Test dig selv - Er du mentalt sund

Svar på spørgsmålene og regn din score ud. Se resultater nederst på siden.

/viden/gode-raad-og-temaer/forebyg-psykisk-sygdom/test-dig-selv-er-du-mental-sund.aspx

Gode råd til dig, der har skizofreni

Når du har skizofreni er det vigtigt, du passer godt på dig selv. Vi har samlet nogle råd til, hvad du selv kan fokusere på.

/viden/diagnoser/skizofreni-og-andre-psykoser/raad-til-dig-der-har-skizofreni.aspx

4. Udsæt dig for det du frygter

Når du har PTSD, vil du typisk gøre alt, hvad du kan for at undgå de situationer, som minder dig om dit traume og giver dig angst. Det virker på kort sigt. Men på længere sigt er undvigelse med til at vedligeholde din PTSD. Hør psykolog Casper Aaen fortælle, hvordan du kan arbejde med at mindske din PTSD ved at udsætte dig for de situationer, du frygter – lidt af gangen.

/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk/ptsd/4-udsaet-dig-for-det-du-frygter.aspx
1 2 3 4 5   38

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883