undefined undefined undefined                                                                                     undefined undefined

Øvelse: Styrkevismand

Formålet med øvelsen er at give eleverne indblik i de 24 styrker. Eleverne skal lære de 24 styrker at kende, så de får et overblik over konkrete eksempler på styrkernes udtryk og hvad de betyder.

Tidsforbrug: Ca. 45 min

Øvelsesbeskrivelse

  1. Opdel klassen i grupper af 4 grupper siddende ved hver deres bord.
  2. Læg 6 styrker ved hvert bord med billedsiden op.
  3. I grupperne skal eleverne snakke om, hvad styrkerne betyder og skrive eksempler ned på hver styrke.
    1. Hvordan kan man se styrken?
    2. Forklar med et eksempel hvordan styrken er i spil?
  4. Efter 5 minutter giver læreren signal.
  5. Gruppen udpeger en vismand, der bliver siddende. Resten af eleverne går til nye grupper.
  6. Vismanden (personen der blev siddende) forklarer nu den nye gruppe, hvad den forrige gruppe lige har talt om og diskussionen fortsætter.
  7. Efter 5 minutter giver læreren igen signal. En ny vismand vælges, og de andre går videre til nye grupper, mens vismanden sidder tilbage.
  8. Øvelsen slutter efter 5 runder. I femte runde skal alle gå til det bord, de mangler. Ved slutningen af øvelsen skal der gerne være en vismand og et ark papir med gode eksempler på, hvordan alle styrkerne viser sig.

Opsamling

Snak bagefter i fællesskab om:

  • Var der nogle af eksemplerne, som I var i tvivl om, var gode eksempler på styrken?
  • Var der styrker, som I ikke kunne finde eksempler på?

Obs!: Det kan ske, at man kommer til samme bord to gange. Det vigtigste er, at alle har været ved alle borde.

 

Materialer:

undefined   undefined

A4 Styrkekort

 

Øvelsesbeskrivelse som pdf: Styrkernes navne cl

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden