Har du sovet godt i nat?

God trivsel kan handle om noget så simpelt som at afsætte to minutter hver morgen til lige at se hinanden i øjnene og stille spørgsmålet: Har du sovet godt i nat? Det mener Eva Rosengaard Jørgensen, som er driftskonsulent i ISS Catering. For hende er der ikke så langt fra de fine papirord om arbejdsmiljø til virkeligheden ude på køkkengulvet.

undefinedEva Rosengaard har selv været køkkenchef i ISS i syv år, men de seneste ti år har hun arbejdet som driftskonsulent. Eer egen beskrivelse er det en blæksprutte, som klarer alle forhold mellem kundechefen og den lokale køkkenchef. Hun står også for at undervise køkkenchefer i blandt andet det, ISS kalder ”service with a human touch”.

”Alle kan jo gøre rent, så hvis vi skal gøre det bedre, skal vi sige goddag med et smil, fortæller Eva, som selv er et stort smil,” når hun omtaler sin arbejdsplads.

”Jeg er glad for at være i en virksomhed, som kerer sig om sine medarbejdere. Trivsel på arbejdspladsen er for mig, at man kan mærke, at virksomheden interesserer sig for den enkelte og for den forskellighed, vi alle repræsenterer,” siger Eva Rosengaard.

Dårlig stemning kan mærkes

Hun kan hurtigt mærke, hvis der er en dårlig stemning, når hun kommer rundt i landet. Og det gør hun hele tiden, for hun har sammen med kundechefen del i ansvaret for mange kundeforhold. Hvis hun opfanger mistrivsel, går hun rundt for at finde ud af, hvor skoen trykker.

”Ofte er det små ting, der kan skabe en dårlig stemning. Det kan være en systemfejl eller noget it, der driller. It er for eksempel nemmere for nogle end for andre, som har en anden tilgang, og det skal lederen være opmærksom på. Så må vi jo se at få det løst,” siger hun.

Vigtigt at holde kontakten

Hvis tingene stikker lidt dybere, bærer hun det videre op i systemet. Og deroppe findes der en lang række værktøjer, som kan sættes i spil. Alt fra zoneterapi til massage, sundhedsforsikring og sågar en intern ombudsmand.

”Vi gør meget ud af at informere om de tilbud, der er til medarbejderne, og vi opfordrer hele tiden til, at medarbejderne gør brug af dem,” siger hun. Og tilføjer, at det faktisk er sjældent, at hun oplever problemer med trivslen. Og det på trods af, at der hviler et stort pres på medarbejderne og et krav om hele tiden at præstere. ”Folk er vant til at arbejde på den måde. Nogle af vores kantinemedarbejdere slutter først ved 2-3 tiden om morgenen, og det kan være hårdt. Derfor tilbyder vi dem også en helbredsundersøgelse, så de løbende kan holde øje med, om de kan holde til det.”

Hvis en medarbejder ’går ned med stress’, og bliver sygemeldt i længere tid, bliver der sat ind med en individuel plan for, hvordan medarbejderen kan vende tilbage til jobbet. Det kan være, at en psykolog skal kobles på.

”Det er vigtigt at holde kontakten til medarbejderen i hele forløbet,” mener Eva Rosengaard Jørgensen. Og minder om, at glade medarbejdere giver glade kunder, og det giver i sidste ende plus bundlinjen.

Af Søren Bloch, freelancejournalist 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden