Creativ Company - Virksomheden, hvor ledestjernen også er socialt ansvar

Creativ Company i Vestjylland har vundet priser for deres evne til at ansætte folk fra ”kanten af arbejdsmarkedet”, som grundlægger Peter Nørgaard kalder det. Og Holstebro-virksomheden sætter handling bag ordene, når det gælder om at tage socialt ansvar. Målsætningen er, at 15 % af medarbejderstaben skal være i særlige forløb. Det kan sagtens lade sig gøre og giver også god økonomisk mening – for stærke værdier og stolte medarbejdere giver et omdømme, som er guld værd, mener de.

Peter Nørgaard, stifter af Creativ Company

Springbrættet fra kanten af arbejdsmarkedet fører ikke direkte til drømmejobbet. Det handler først og fremmest om at få et arbejde og få jobkicket – at opleve, at det er fedt at have kollegaer, at have noget at stå op til og levere noget.

Hvorfor besluttede du dig for at stifte Creativ Company? 

”Jeg startede virksomheden sammen med en tidligere kollega. Vi brugte flere dage på at snakke om, hvad vi ville med vores arbejdsliv, og hvilken arbejdsplads vi ville lave. Først og fremmest ville vi skabe et sted, hvor vi selv rigtig gerne ville være ansat. Vores medarbejdere skulle opleve, at de kunne disponere over deres egen tid, og at man stolede på dem. De første år hang der en plakat i kantinen: ’Kontrol er forbudt’, stod der. I dag hedder det, at unødvendig kontrol er forbudt. For lidt kontrol er nødvendigt, når man er oppe på omkring 200 medarbejdere.” 

Hvordan startede arbejdet med social ansvarlighed i virksomheden?

”Efter et par år sidder jeg i kantinen, hvor nogle medarbejdere fortæller småracistiske vittigheder. Det kan være ok, hvis de bliver fortalt med et glimt i øjet. Men det gjorde de her ikke. Så på baggrund af det tænkte jeg, at vi måtte gøre noget ved det snæversyn. Så vi kontaktede kommunen og bad dem sende en mand, som var anderledes end gennemsnitsdanskeren, så at sige. Vi fik en somalisk flygtning ud, Abdulahi, som havde været i 20 forskellige jobafklaringer. Der var mange udfordringer, men han endte med at være ansat hos os i ni år – i en helt almindelig 37-timers stilling. Jeg tror kommunen hejste et flag den dag, vi fastansatte ham. Men at se ham blomstre som menneske og få et samarbejde og sammenhold med de andre medarbejdere var fantastisk. Det er en stærkt vanedannende oplevelse. Så vi satte spilleregler op for os selv: Fremover skal 15 % af medarbejderne være på kanten af arbejdsmarkedet. Det betød ikke så meget, da vi kun var 10-15 medarbejdere dengang, men i dag, hvor vi er næsten 200, er det op mod 40 mand. 

Om Creativ Company

Creativ Company er leverandør af hobbyartikler. Virksomheden blev stiftet i 2000 og har fået flere anerkendelser og priser for sit arbejds­miljø, sin arbejdskultur og ikke mindst for sit sociale engagement. Målet er med virksomhedens egne ord ”at bygge ’drømmefabrikken’, hvor alt er muligt. Hvor arbejdet er mere end et levebrød, og hvor ledestjernen ikke kun er kroner og øre.”

Kan man sige, at I sætter jeres sociale ansvar på lige fod med omsætningen?

For os er det helt naturligt at tænke i socialt ansvar, men en kernesund økonomi er det vigtigste. For ellers var der slet ikke råd til nogen ansatte uanset deres baggrund. Jeg har været fri for at forklare mig over for banken i al den tid med Creativ Company, fordi vi har en kernesund økonomi. Så det er alfa og omega.

Hvordan bidrager det sociale ansvar, I tager, til en ”kernesund økonomi”? 

De historier, som medarbejderne fortæller om deres arbejdsplads, når de er til sølvbryllup eller 50-års fødselsdag rundtomkring i landet, er afgørende for, hvilket omdømme en virksomhed har. Det er vi meget bevidste om. Vores stærke omdømme og værdier gør, at Creativ Company altid har haft ekstremt nemt ved at rekruttere medarbejdere på alle niveauer – også selvom vi ligger i Vestjylland. For nylig har vi ansat 8-10 specialister, hvor folk fra alle egne af landet er flyttet til Holstebro. Andre virksomheder er hamrende misundelige, når de hører det. For det er fuldstændig uhørt, at vi kan trække så mange dygtige folk til disse kanter. Men det betyder meget at være en del af noget, som er større end en fin titel på et visitkort. 

PETER NØRGAARDS RÅD TIL VIRKSOMHEDER, DER GERNE VIL TAGE MEDARBEJDERE IND, SOM BEFINDER SIG PÅ KANTEN AF ARBEJDSMARKEDET 

  1. Lad være med at lytte til alle skrækhistorierne om at ansætte folk på kanten af arbejdsmarkedet.
  2. Bed jobcentret om hjælp. Bed om ikke at få den sværeste case. Start med de lavthængende frugter.
  3. Tænk anderledes i forhold til de stillinger, du skal have besat. Har du opgaver, som kan løses af andre end faglært arbejdskraft? Skal gårdspladsen fejes? Hvad kan en autist hjælpe til med i regnskabsafdelingen? Tænk også i opgaver til højtuddannede, som har været nede med stress eller depression og derfor kan have svært ved at arbejde på fuld tid.

Af Peter Andersen, videnskabsjournalist

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883