Modet til at starte på ny kommer af at kende sig selv

Igennem livet er det naturligt, at vi mange gange skal begynde på ny: leve sammen med en ny kæreste, starte nyt studie eller tage hul på et nyt job. Det har tidligere radiovært og studerende Signe Amtoft prøvet flere gange. Og i dag har hun, trods sin angst, lært at mestre det. Hemmeligheden bag den evne er blandt andet at turde sige fra og erkende, at det er okay, at det er hårdt, mener både hun og Psykiatrifondens chefpsykolog.

DERFOR ER DET HÅRDT AT STARTE PÅ NY, OG DET SKAL DU VÆRE OPMÆRKSOM PÅ

  • Du skal lave nye vaner (hvilken bus, hvilket tog, hvilken vej).
  • Nye mennesker skal lære dig at kende som det gode menneske, du er (og gerne vil være).
  • Du skal lære nye mennesker at kende.
  • Du skal lære noget nyt – og finde ud af, hvornår noget er godt nok.
  • Du skal aflære – noget af det, du har været vant til var godt og rigtigt, skal erstattes med nye indtryk og nye sider af dig selv.

Da 25-årige tidligere radiovært og nu studerende Signe Amtoft begyndte at læse litteraturvidenskab ved Københavns Univesitet i september 2016, fik hun hurtigt sat nogle rammer for sig selv. Hun sørgede for eksempel for at sætte sig det samme sted i undervisningslokalet hver dag: på forreste række i hjørnet længst væk fra døren. Dermed var hun sikker på ikke at sidde omringet af mennesker. Samtidig var hun åben om, at hun ”bøvler med nogle ting”, som hun udtrykker det. Det samme gjaldt, da hun indledte forholdet til sin nuværende kæreste.

”Når man starter forfra på noget, er det hårdt, fordi man endnu engang skal forklare sig. Man havde måske fået fortalt sine tidligere studiekammerater eller kæreste, hvem man var, og hvad man kæmpede med, og så er det forfra igen. Usikkerheden over ikke at vide, hvad man møder, og ikke mindst frygten for, om dem, man skal omgive sig med, kan lide en, er ubehagelig,” siger hun og pointerer, at nye overgange i livet kan være svære uanset hvad, men kombineret med en diagnose eller noget andet ”på papiret” er det måske ekstra svært.

Kræver øget energi og opmærksomhed  

Signe Amtoft har selv ”noget på papiret”, som hun kalder det. For et par år siden begyndte hun at få angstanfald – for eksempel i forbindelse med at tage toget, købe ind eller andre daglige gøremål. Hvad det skyldtes, er der ikke noget sikkert svar på. Men det er ingen tvivl om, at hun gennem hele livet har lagt for stort pres på sig selv, været en ”12-talspige” og haft hårdt brug for den psykologhjælp, hun har fået, fortæller hun.  

Og hun har da også flere gange oplevet, hvor svært det er at begynde forfra. Den slags overgange er hun langtfra den eneste, der har haft svært ved at gennemleve, bekræfter Psykiatrifondens chefpsykolog, Michael Danielsen. 

”Når vi skal gennemgå en forandring, kræver det både øget energi og stor opmærksomhed. Man skal udvikle nye strategier, fordi man ikke kan køre på rutinen længere, og det er en udfordring for langt de fleste,” siger han.

Graden af forandring er afgørende

Undersøgelser viser, at nye begyndelser kan være svære, hvad enten der er tale om positive eller negative forandringer. Det, der bestemmer, hvor svær overgangen er, er graden af forandringen, forklarer Michael Danielsen. Og den oplevelse kan være meget individuel, selvom forandringen kan mærkes af alle: 

”Nogle vil være voldsomt udfordrede og har derfor brug for at restituere mere, når de får et nyt job, ny kæreste og så videre. Er man afklaret med det, er chancen for at klare det på en god måde større. Og så er det vigtigt at understrege, at forandring bare er hårdt, og at der derfor ikke er noget unormalt i, at der kommer en reaktion,” siger Michael Danielsen. 

GODE RÅD TIL AT STARTE PÅ NY

Mærk efter, hvad der føles rigtigt for dig. Skriv det ned til fremtidigt brug.

Det sværeste ved at starte på noget nyt er uregelmæssigheden. Det er meget lidt, du kender eller kan forudse. Så hav et fast holdepunkt i dagligdagen. Jeg hører for eksempel den samme podcast til og fra skole.

Vær pessimistisk i din tidsplanlægning. Nogle gange tror vi, vi har tid og overskud til alt, men lad være med at lave 27 aftaler i den første uge.

Tag én dag ad gangen. Det er alligevel sådan, tid fungerer, så lad være med at forcere noget andet.

Spørg dig selv “hvad er det værste der kan ske?” – ofte er det ikke så slemt. Og husk så, at alle folk er forskellige, og de er nok lige så bange for dig, som du er for dem, du kan bare ikke se det.

Gør tingene på egne præmisser 

Michael Danielsen peger også på, at der er meget store forventninger til, hvor udadvendt, man bør være, når man begynder i et nyt job eller på et nyt studie. Og det kan især være udfordrende, hvis man i forvejen kæmper med psykisk mistrivsel.

”Mangler du i forvejen energi, fordi du ikke har det godt, skal du være påpasselig med at forpligte dig til en masse sociale arrangementer for eksempel. Når vi hos Psykiatrifonden taler om mental sundhed, handler det om at være i stand til at vurdere, hvor meget energi man har,” siger han og foreslår, at man spørger sig selv: Hvad kan jeg tage på mig, og hvad skal jeg fravælge? 

 

Det kan skabe meget angst og utryghed, når man forsøger at gøre det, man tror, andre synes, er det rigtige.

 

Netop i den sammenhæng er Signe Amtoft blevet langt bedre til at kende sine egne begrænsninger, og derfor har studiestarten også været en succes, fortæller hun. 

”Det kan skabe meget angst og utryghed, når man forsøger at gøre det, man tror, andre synes, er det rigtige. Det, der gjorde det nemmere for mig at begynde på ny, er uden tvivl, at jeg har lært, at der ikke er noget galt i, at man gør tingene på sine egne præmisser,” siger hun.

 

Af Louise Graa Christensen, freelancejournalist

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883