Sådan styrker du din kognition

 

Når man kender sin kognitive stil og er bevidst om sine særlige kognitive vanskeligheder, kan man fx styrke og støtte sin kognition ved at: 

  • Holde regelmæssige pauser for at styrke sit samlede funktionsniveau.
  • Minimere forstyrrelser og støj for at forbedre opmærksomheden.
  • Få hold på forstyrrende tanker om ting, man skal huske ved konsekvent at bruge to-do-lister.
  • Opøve faste rutiner for daglige gøremål for at støtte overblikket og planlægningen og kompensere for manglende kognitiv energi.
  • Sørge for at bruge en kalender konsekvent for at støtte overblikket og hukommelsen.
  • Have faste pladser til ting som nøgler, mobiltelefon og vigtige breve og papirer, hvis man har svært ved at huske og skabe overblik.
  • Lave aftaler med familiemedlemmer og venner om sammen at gå til sport og deltage i sociale aktiviteter, hvis man har svært ved at igangsætte og motivere sig selv.

(Kilde: Psykolog Louise Meldgaard Bruun) 

Læs også:
Saml tankerne
Sådan er din tænkning bygget op
Sådan viser kognitive vanskeligheder sig
Det kan du gøre som pårørende
Erhvervspsykologen: Kunsten at mestre jobbet efter sygdom
Merete: Jeg har brug for ro, struktur og forudsigelighed
Psykologen: Hjælp de unge til at lære bedre
Min hverdag med kognitive vanskeligheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden