4 udfordringer, når du vil overvinde din PTSD

Læs, hvordan du tager udfordringen op.

1. Beslut dig til at overvinde din PTSD

Du skal tro på det og turde kaste dig ud i systematisk at udfordre dine symptomer på PTSD. Det tager nemlig tid at bryde et gammelt mønster og at afprøve en ny adfærd. Du skal lære at udholde den kortsigtede tvivl, usikkerheden og ubehaget. Kan du det, vil du på den måde på længere sigt vinde over din angst og undvigelsesadfærd.

2. Bliv opmærksom på, at PTSD skyldes oplevelser i fortiden

Uanset oprindelsestidspunktet er det aldrig for sent at få behandlet din PTSD. Det er vigtigt at forstå, at PTSD skyldes traumatiske hændelser, som har så stor styrke, at de kan påvirke dig i din nutid. Men din nutid kan blive meget anderledes. Folk med PTSD lever i skyggen af fortiden og glemmer ofte, at nutiden er væsentlig mere sikker og tryg, end de tror.

3. Erkend, at du kan reducere ubehag på andre måder end ved undvigelse

At undvige PTSD-symptomer virker på kort sigt. Men på længere sigt vil undvigelsen vedligeholde symptomerne. Når du udfordrer dig selv, vil du med tiden få mod til at udfordre din frygt mere og mere. Og det vil på langt sigt reducere dine PTSD-symptomer.

4. Accepter, at du har PTSD

Du er nødt til at acceptere, at du har PTSD, for at kunne arbejde med sygdomme og få det bedre. Når du accepterer, at du har PTSD, har du mulighed for ikke at skamme dig over, at du ikke kan magte mere, end du kan. Mange fortæller, at når de accepterer symptomerne, fx genoplevelserne af den traumatiske hændelse, så føles de mindre belastende for dem.

Kilde: Psykolog Casper Aaen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

PSYKIATRIFONDEN
Hejrevej 43
2400 København NV
Tlf. reception: 3929 3909
Rådgivningen: 3925 2525
CVR 1917 4883
Hendes Kongelige Højhed
Kronprinsesse Mary er protektor
for Psykiatrifonden