04.SEP.2017

Yoghurt mod depression?

Yoghurt og andre syrnede mælkeprodukter er kendt for at forbedre fordøjelsen. Men kan det virkelig også hjælpe mod depression?

Som vi tidligere har berettet, har forskerne kig på tarmbakteriers betydning for den psykiske sundhed. Nu er en forskergruppe også begyndt at se på, om probiotika, som er gavnlige bakterier, der bl.a. findes i yoghurt, gør godt mod depression.

Forskere har gennemgået undersøgelser af sammenhængen mellem depressive symptomer og probiotika. Undersøgelserne sammenlignede depressionssymptomer hos personer, der fik kapsler med probiotika, med symptomerne hos personer, der fik et uvirksomt stof. Ingen af forsøgspersonerne vidste, om de fik et aktivt eller et uvirksomt stof – og det gjorde de, der undersøgte dem for depressionssymptomer, heller ikke.

Færre depressionssymptomer hos probiotika-spisere

Alle undersøgelserne viste, at de, der havde fået probiotika, havde færre depressionssymptomer end dem, der havde fået det inaktive stof. Det gjaldt både for dem, der havde en depressionsdiagnose i forvejen, og for raske forsøgspersoner, der fik målt deres depressionssymptomer i forbindelse med undersøgelsen. Denne undersøgelse tyder altså på, at man til en vis grad kan påvirke psyken ved hjælp af syrnede mælkeprodukter.

Kilde: Huang, R. et al.: ”Effect of probiotics on depression: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials”. Nutrients 2016: 8 (8).

Af Joan Bentzen, analytiker og ph.d.

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883