Søgning

Søg efter noget specifikt, eller udforsk indholdet

177 resultater

Sådan blev angsten min ven

Kristina Hesselberg har haft angst siden hun var barn. I dag er angsten hendes samarbejdspartner. Læs hendes beretning her.

/viden/gode-raad-og-temaer/angst/saadan-blev-angsten-min-ven.aspx

Ud af angstværelset

Skuespiller Nicolas Bro tillader sig selv at miste kontrollen, når han går på scenen. Her fortæller han om arbejdet med de store og svære roller og om at holde angsten fra døren.

/viden/gode-raad-og-temaer/angst/ud-af-angstvaerelset.aspx

Carla er på vej til at slippe angsten

Terminsprøve i dansk. ”Nå, det er da ikke noget særligt,” tænker du måske. Men for 16-årige Carla Bennedbæk, der ikke havde været i skole i to år, fordi angst lammede hendes liv, så er det meget stort. Der har været lang vej, og det har krævet mange små skridt ad gangen, men det er ved at lykkes for Carla.

/viden/gode-raad-og-temaer/angst/carla-er-paa-vej-til-at-slippe-angsten.aspx

Angst og stressrelaterede tilstande

Angst og stressrelaterede tilstande kan komme til udtryk på mange måder. For nogle kommer angsten som intense reaktioner på bestemte tidspunkter og for andre er angsten til stede hele tiden. Angsten viser sig både som psykiske og kropslige symptomer og kan også have betydning for ens adfærd.

/viden/diagnoser/angst-og-stressrelaterede-tilstande.aspx

Generaliseret angst

Når man har generaliseret angst, bekymrer man sig mere end normalt, og er i en mere eller mindre konstant tilstand af ængstelse og uro. Angsten forplanter sig i kroppen og man oplever anspændthed, hjertebanken, søvnproblemer eller andre fysiske symptomer.

/viden/diagnoser/angst-og-stressrelaterede-tilstande/generaliseret-angst.aspx

Snak om angst

Angst er den mest hyppige psykiske sygdom i Danmark. Lige nu er der ca. 400.000 mennesker i Danmark, der har symptomer på en angstsygdom. Børn i familier ramt af angst bliver lettere bekymrede og angste end andre børn. Snak om det.

/boern-unge/til-undervisere/til-dig-der-har-en-elev-der-mistrives/snak-om-det/snak-om-det-angst.aspx

Rygning øger risikoen for angst

Amerikanske forskere har fulgt over 2000 personer i 10 år og fundet markant øget risiko for angst blandt rygerne.

/viden/nyt-fra-forskningen/rygning-oeger-risikoen-for-angst.aspx

Øvelse 3: Led angsten på afveje

Når du registrerer ting i dine omgivelser, er det vigtigt, at du registrerer dem neutralt og vælger de ting, du erfaringsmæssigt ved, ikke vil forstærke angsten.

/det-mentale-motionscenter/angst/3-led-angsten-paa-afveje.aspx

Øvelse 6: Tal dig fri af angsten

Du er ikke alene, selvom det godt kan føles sådan, når man har angst. Det er vigtigt, at du ikke går rundt med din angst og bekymring alene. Søg hjælp og støtte hos familie, venner og evt. professionelle. Det kan også være rigtig godt at snakke med andre, der selv har prøvet at have angst, og ved hvordan det opleves. Det kan give perspektiv på angsten, og I kan dele jeres erfaringer med hinanden.

/det-mentale-motionscenter/angst/6-tal-dig-fri-af-angsten.aspx

Øvelse 7: Spis angsten

Du kan gøre meget for at mindske og forebygge angst alene igennem din livsstil. Her kommer en række livsstilsråd, der hver især tager udgangspunkt i din fysiske eller mentale sundhed. Nogle gange kan det virke uoverskueligt med mange gode råd, men hvis du starter med at vælge et eller to, som du kan overskue at tage hånd om lige nu, så vil du også opleve en forskel.

/det-mentale-motionscenter/angst/7-spis-angsten.aspx
1 2 3 4 5   18

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883