Eksamensangst

Kender du en, der er bange for eksamen? Sådan kan du hjælpe Juni måned er højsæson for eksamener, og mange forbinder eksamensdagene med spænding, nervøsitet og præstationspres. Det er naturligt nok. Men en mindre gruppe har det så svært med situationen, at den giver dem en altoverskyggende angst, som kan få stor indflydelse på deres præstation og trivsel.

I Psykiatrifonden har vi udarbejdet fire gode råd, som henvender sig til dig, der er tæt på en ung, som oplever angst i forbindelse med eksamenssituationen.

• Lyt til den unge. Nogle unge oplever, at de ikke bliver taget alvorligt, når de fortæller om deres oplevelser og bekymringer om eksamen. De oplever, at de voksne omkring dem bagatelliserer deres følelser.. Ved at lytte viser du anerkendelse og nærvær, som i sig selv kan have en angstreducerende effekt.

• Styrk den unges tro på sig selv. Det er normalt at tvivle på sig selv og sine evner, når vi skal præstere. Men for nogle unge kan det tage overhånd og betyde, at de helt mister troen på sig og har svært ved at se deres styrker. Du kan hjælpe ved at gøre den unge opmærksom på de styrker, som du lægger mærke til hos den unge. Det giver angsten modspil.

• Tal rationelt til angsten. Når du snakker med den unge om eksamensangsten, kan det være hjælpsomt at stille spørgsmål, som udfordrer angsten. Du kan f.eks. hjælpe den unge med at beskrive, hvad det værste er, der kan ske. Og dernæst, hvor sandsynligt det er, at det vil ske? Og hvor stor er sandsynligheden for, at det ikke sker? Ved at tænke tankerne til ende og forholde sig kritisk til angsten, kan du måske hjælpe den unge til at se, at tankerne ikke altid er rationelle.

• Fjern fokus fra eksamen. Når eksamensdagen nærmer sig, kan du hjælpe den unge ved at distrahere eller aflede de negative tanker om eksamen. Lav noget andet sammen, som ikke handler om eksamen, og sørg for, at den unge ikke bruger uforholdsmæssig meget energi på at forberede sig, så al energien er opbrugt, når det bliver eksamenstid.

 

Er du bange for eksamen?

Eksamensangst kan ofte både mærkes fysisk og psykisk. Nogle sover dårligt, får mavepine, hjertebanken, øget svedtendens eller kvalme. Andre oplever tankemylder, bekymringer og følelsesmæssigt kaos. I eksamenssituationen kan det vise sig ved, at den unge helt undgår eksamenssituationen, at ’klappen går ned’ eller oplever et egentligt angstanfald.

Angst er kroppens måde at signalere, at der er fare på færde. Problemet opstår, når angsten tager overhånd og den, som rammes af angst, føler sig ude af stand til at kontrollere eller bremse angsten. Det kan føles meget overvældende og er forbundet med et stort ubehag – og for mange kan frygten for, hvornår angsten rammer igen næste gang, blive et stort omdrejningspunkt.

I det Mentale Motionscenter kan du finde øvelser mod angst. Se her

 

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883