Luk

En autismediagnose giver dårligere muligheder for job og uddannelse

Der er lavere chance for at gennemføre en uddannelse og have succes på arbejdsmarkedet, hvis man har en autismediagnose, end hvis man ikke har. Det viser et nyt dansk registerstudie.

Dreng autisme

Forskerne fulgte børn, der var født i 1989-1991, og som fik en autismediagnose, inden de fyldte 12 år.  

Børn med en autismediagnose gennemførte i lige så høj grad som andre børn ni års skolegang. Dog var det kun cirka 50 procent af børnene med autisme, som fik deres afgangsprøve efter 9. klasse, mod 92 procent af børn uden diagnose. Uligheden i uddannelse fulgte børnene senere hen, idet 78 procent af børn uden diagnose gennemførte en ungdomsuddannelse. Det samme var kun tilfældet for 35 procent med en autismediagnose. 

Tilsvarende ser det ud for deltagelse på arbejdsmarkedet, idet andelen af unge med en autismediagnose, der er på arbejdsmarkedet som 25-årige, er 1/3 af, hvad man ser hos unge uden diagnose.

Forskel på diagnoser 

Undersøgelsen viser, at børn, der har fået diagnosen Aspergers syndrom, oftere er i uddannelse og job end de børn, der har andre diagnoser inden for autismespektret. Dog er deltagelsen stadig lavere end for børn og unge uden en diagnose. 

Forskerne bag undersøgelsen peger på, at der de seneste år er udrullet en række initiativer, der skal ruste børn og unge med autisme til at tage en uddannelse, men at disse tiltag ikke i tilstrækkelig grad er slået igennem.  

Kilde

Toft, G. et al.: ”Assessment of educational attainment and employment among individuals with autism spectrum disorder in Denmark”. JAMA Pediatrics 2021.