Høringssvar fra Psykiatrifonden

Her kan du læse Psykiatrifondens høringssvar til nye lovforslag.

Dokument, kasse, høringsforslag

Tvang i psykiatrien

3. JANUAR 2024

Høringssvar vedrørende lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien med videre (styrkelse af mindreårige patienters rettigheder, videregivelse af oplysninger til politi i forbindelse med fælles udkørsel til borgere, anvendelse af metaldetektorer med videre).

Sundhedsloven

3. JANUAR 2024

Høringssvar vedrørende lov om ændring af sundhedsloven (etablering af lettilgængeligt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge med psykisk mistrivsel og symptomer på psykisk lidelse).

Tvang i psykiatrien

15. DECEMBER 2023

Høringssvar vedrørende lovforslag om ændring af sundhedsloven, lov om social service og lov om anvendelse af tvang i psykiatrien med videre (flytning af behandlingsansvar fra kommunerne i forbindelse med regional integreret dobbeltdiagnosebehandling og omlægning af de særlige pladser på psykiatrisk afdeling).

Frit sygehusvalg

7. DECEMBER 2023

Høringssvar vedrørende udkast til vejledning om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information til henviste patienter.

Læs høringssvar (PDF - åbner i nyt vindue)

National klinisk anbefaling for brug af beroligende lægemidler

28. NOVEMBER 2022

Høringssvar vedrørende den nationale kliniske anbefaling for brug af beroligende lægemidler til kortvarig symptomlindring af nyopståede angst- og urosymptomer hos voksne.

Barnets lov

24. JUNI 2022

Høringssvar fra Psykiatrifonden vedrørende høring over udkast til forslag om barnets lov.

Læs høringssvar (PDF - åbner i nyt vindue)

Torsten Bjørn Jacobsen, formand, Psykiatrifonden (tv), Marianne Skjold Larsen, administrerende direktør, Psykiatrifonden (th), 26. april 2022

Psykiatrifonden kæmper for, at færre får en psykisk sygdom. Samtidig skal alle, der bliver ramt eller er i risiko for det, have den støtte og behandling, de har brug for. I tide. Og vi kan gøre det bedre end i dag.