Luk

Skoletrivsel for alle 

​I Skoletrivsel for alle forstår vi overordnet set strategisk trivselsarbejde som arbejdet med at mobilisere de kræfter, der skal skubbe de relevante handlinger i gang for at fremme trivslen.

Skoletrivsel

Udfordringen

Udfordringen

Ca. en fjerdedel af landets skoleelever svarer bekymrende i undersøgelser om forskellige aspekter af skoletrivsel. Derudover har hver femte folkeskoleelev tre eller flere symptomer på mistrivsel. Det kan have store konsekvenser for deres læring, videre skolegang, mentale sundhed og deres langsigtede samfundsmæssige integration – både på kort og langt sigt. 

Med folkeskolereformen i 2013 kom et nationalt mål om at øge skoleelevernes trivsel. Skolerne er lovmæssigt forpligtet til at gennemføre en årlig trivselsmåling, en undervisningsmiljøvurdering og at udarbejde en antimobbestrategi. Flere undersøgelser konkluderer dog, at viden og lovkrav ikke omsættes effektivt nok i skolernes praksis. Og mange skoler har behov for støtte og hjælp til at skabe sammenhæng mellem de førnævnte lovpligtige trivselsindsatser.  

Hvad skal der til

Hvad skal der til?

Der findes god dokumentation for, hvilke mekanismer der fremmer børns trivsel i skolen. Forskning viser, at effektive skoletrivselsindsatser er karakteriseret ved at være langvarige, teoribaserede, tilpasset skolens behov, systematisk implementerede samt har vedvarende fokus på skolens hele miljø og på trivselsfremme frem for på psykiske lidelser og Indsatser, der fremmer mental sundhed hos børn og unge.  

Det gør vi

Det gør Psykiatrifonden

Psykiatrifonden har, i tæt samarbejde med Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og Ikast-Brande Kommune, udviklet Skoletrivsel for alle. Skoletrivsel for alle er et online-værktøj med det klare mål at samle den nødvendige viden fra forskning, lovgivning og praksis, så skolelederne kan arbejde strategisk med de trivselstiltag, der sættes i gang. Værktøjet henvender sig både til dem, som vil indlede det strategiske arbejde, og dem, som allerede er godt i gang. 

​I Skoletrivsel for alle forstår vi overordnet set strategisk trivselsarbejde som arbejdet med at mobilisere de kræfter, der skal skubbe de relevante handlinger i gang for at fremme trivslen på skolen. Det understøtter vi ved at samle relevant viden og ved at stille et værktøj til rådighed til refleksion over strategisk tilgang. 

Læs mere på om model skoletrivsel for alle 

Skoletrivsel for alle er udarbejdet med støtte fra Sundhedsstyrelsen. 
 
 

Indhold