Test dig selv: Er du særligt sensitiv?

Testen består af 23 spørgsmål. Besvar hvert spørgsmål i overensstemmelse med, hvad du føler. Svar "sandt", hvis det i det mindste eller i nogen grad er sandt for dig. Svar "falsk", hvis det ikke er særlig sandt eller slet ikke sandt for dig. Testen skal udelukkende ses som et fingerpeg om, at du eventuelt skal opsøge mere viden, råd, rådgivning og eventuelt hjælp hos fx egen læge.

Test

  1. Jeg synes at være opmærksom på det uhåndgribelige i mine omgivelser.
  2. Andre menneskers stemninger påvirker mig.
  3. Jeg er tilbøjelig til at være meget følsom over for smerte.
  4. På travle dage har jeg behov for at trække mig tilbage, til sengen eller et mørkt værelse eller et andet sted, hvor jeg kan få noget privatliv og blive fri for stimulering.
  5. Jeg er særligt følsom over for virkningerne af koffein.
  6. Jeg bliver let overvældet af ting som kraftigt lys, stærke lugte, grove tekstiler eller sirener i nærheden.
  7. Jeg har et rigt, sammensat indre liv.
  8. Jeg bliver ilde til mode af høje lyde.
  9. Jeg bliver dybt bevæget af kunst eller musik.
  10. Jeg er samvittighedsfuld.
  11. Jeg bliver let forskrækket.
  12. Jeg bliver nervøs, når jeg skal lave meget på kort tid.
  13. Når mennesker befinder sig dårligt i et fysisk miljø, ved jeg for det meste, hvad der skal gøres for at gøre det mere behageligt (såsom at ændre belysningen eller siddepladserne).
  14. Jeg bliver irriteret, når man prøver at få mig til at gøre mange ting på én gang.
  15. Jeg gør mig megen umage for at undgå at begå fejltagelser eller at glemme ting.
  16. Jeg gør det til et princip at undgå voldsprægede film og tv-show.
  17. Jeg bliver stimuleret på en ubehagelig måde, når der foregår en masse omkring mig.
  18. Det at være meget sulten skaber en stærk reaktion i mig, som afbryder min koncentration eller stemning.
  19. Forandringer i mit liv ryster op i mig.
  20. Jeg bemærker og nyder sarte eller fine dufte, smage, lyde, kunstværker.
  21. Jeg prioriterer det højt at indrette mit liv, så jeg undgår rystende eller overvældende situationer.
  22. Når jeg er nødt til at konkurrere eller til at blive iagttaget, mens jeg udfører en opgave, bliver jeg så nervøs eller usikker, at jeg klarer mig meget dårligere, end jeg ellers ville have gjort.
  23. Da jeg var barn, syntes mine forældre og lærere at opfatte mig som sensitiv eller genert.

Resultat

Hvis du svarede "sandt" til 12 eller flere af spørgsmålene, eller hvis enkelte tegn er meget stærke, kan du være særligt sensitiv.  

Kilde: Testen er udviklet af Elaine Aron og citeret ordret fra bogen "Særligt sensitive mennesker" (Borgens Forlag, 2008).

FEM GODE RÅD TIL DIG, DER ER SÆRLIGT SENSITIV

Forstå fordelene ved den særlige sensitivitet

Få forståelse for de fordelagtige sider af din sensitivitet: fx indlevelsesevne, evnen til at registrere og sætte ord på følelser og modtagelighed for naturens skønhed, musik og kunst. I hvilke situationer kommer de ’lyse sider’ af din følsomhed frem? Planlæg bevidst at skabe flere af den type situationer – hver dag, hver uge, hvert år. 

Kend dine reaktioner på at være overvældet 

Lad være at dømme dig selv eller andre negativt i den slags situationer. Det vil skabe mere uro i nervesystemet. Brug i stedet din dybsindighed, og tag ved lære til fremtiden. Lær, hvordan du forebygger overstimulering, håndterer den, når det alligevel sker, og finder ro og indre balance bagefter.

Hav respekt for dine grænser

Lær at kommunikere positivt og løsningsorienteret om dem. Når du ikke forventer, at andre forstår din følsomhed, kan du lettere undgå at blive skuffet og såret. Oplev i stedet ro ved at acceptere, at ikke alle oplever verden som dig.

Bliv ekstra skarp til at prioritere

Din sensitive side har brug for ro og fordybelse for at trives: Afsæt ekstra tid til at ’nørkle med ting, sysle rundt derhjemme’, så du falder til ro. Fravalg af rare aktiviteter vil typisk være svære. Men det kan give dig mere energi til det, der virkelig er væsentligt for dig. 

Bliv klogere på din sensitivitet 

Husk, at det særligt sensitive træk blander sig med andre nedarvede personlighedstræk. Desuden er du på godt og ondt mere påvirket af de oplevelser, du har haft i barndommen og senere i livet. Der er stor forskel på særligt sensitive mennesker. Brug tid på at få erfaringer og finde gode svar på spørgsmålet: Hvad passer til mig? 

Tak fordi du læste artiklen — vi håber, du kunne lide den

Vi hopper lige til sagen: I Psykiatrifonden arbejder vi målrettet for at for at fremme psykisk sundhed, så alle får mulighed for at leve et godt liv, uanset om de er psykisk sårbare, har en diagnose eller oplever en midlertidig krise.

 

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætter. Men vi er en sygdomsbekæmpende organisation, er der mange omkostninger forbundet med det arbejde vi laver. Vi kan kun forsætte arbejdet med støtte fra vores støttemedlemmer.

 

Derfor håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Det kan du blive her!

 

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883