Højtlæsning gavner især børn med adfærdsproblemer
Forældre rådes til at læse højt for deres børn så ofte og så meget som muligt, fordi højtlæsning styrker børns sproglige udvikling. En ny dansk undersøgelse peger på, at højtlæsning ikke har samme effekt for alle børn. Børn med hyperaktivitet har stort set ikke noget sprogligt udbytte af højtlæsning.
Studiets formål var at undersøge, hvordan hyppigheden af højtlæsning i hjemmet påvirker børnehavebørns sproglige udvikling. Herunder blev der særligt kigget på børn med hyperaktivitet og adfærdsproblemer.
I studiet indgik 546 børn (282 drenge, 264 piger) i alderen 4-5 år. Lærere testede børnenes sprogfærdigheder to gange: ved studiets start og efter seks måneder. Ved studiets start testede lærerne desuden, om børnene havde adfærdsproblemer eller var hyperaktive, og forældrene udfyldte et spørgeskema om hjemmemiljøet. Forældrene angav løbende, hvor hyppigt og hvor meget de læste for deres børn.
Resultaterne viser overordnet, at højtlæsning styrker børnenes sproglige udvikling. Især rykker børn med adfærdsproblemer sig sprogligt ved højtlæsning, og omvendt påvirkes deres sprogfærdigheder også negativt, hvis ikke det er tilfældet.
Børn, der er hyperaktive, rykker sig næsten ikke sprogligt, uanset hvor meget forældrene læser højt med dem.
På baggrund af undersøgelsen anbefaler forfatterne, at alle forældre læser for deres børn. Børn med hyperaktivitet har brug for supplerende og målrettede indsatser som supplement til højtlæsningsaktiviteterne.
- Kilde
-
Laursen, B. et al.: “Child disruptiveness moderates the effects of home book reading on oral language development”. Personality and Individual Differences. 2022.