Luk

Spørgsmål og svar om støtte og donationer

Få svar på dine spørgsmål om støttemedlemskab og donationer.

Psykiatrifonden, to personer på trappetrin

Hvis du har spørgsmål om støttemedlemskab og donationer er du altid velkommen til at skrive til os på  stoettemedlem@psykiatrifonden.dk.

Måske kan du også få svar på nogle af dine spørgsmål her: 

Hvad er Psykiatrifondens indsamlingsetiske retningslinjer? 

Psykiatrifonden er medlem af ISOBRO (Indsamlingsorganisationernes Brancheforening) og følger de indsamlingsetiske retningslinjer, som brancheforeningen har defineret. Læs mere her Isobro: Indsamlingsetik.

Det indebærer respekt for bidragyderes integritet og handlefrihed, troværdig kommunikation samt åbenhed og gennemsigtighed om vores formål, ledelse og økonomi. 

Har Psykiatrifonden en indsamlingstilladelse? 

Psykiatrifonden har indsamlingstilladelse fra Indsamlingsnævnet.

Indsamlede midler anvendes til fordel for Psykiatrifondens arbejde for at hjælpe mennesker med psykisk sygdom inde på livet. Det er blandt andet rådgivning, viden, forskning og arbejde for at forbedre behandling og vilkår. Psykiatrifondens indsamlinger er landsdækkende og foregår ved events, via hjemmeside, online indsamlingsplatform, sociale medier, salg/auktion, merchandise, postomdeling, SMS, psykiatrifondens blade og tryksager, samt annoncering i fysiske og digitale blade og aviser, nyhedsbreve og generelle offentlige kampagner. Indsamlede midler modtages også via mobile betalingsløsninger (MobilePay) og kontooverførsel. 

Som velgørende organisation er Psykiatrifonden godkendt efter Ligningslovens § 8A. 

Henvendelser om støttemedlemskab

Vi vil gerne hjælpe dig bedst og hurtigst muligt. Skriv til os, så vil en af vores medarbejdere kontakte dig.

Alternativt kan du ringe til vores telefon 24 34 67 10 i åbningstiderne, som er mandag og tirsdag klokken 14.30 - 16.00.

Har vi ringet til dig? 

Psykiatrifonden ringer i øjeblikket til privatpersoner, fordi vi har brug for opbakning og støtte til vores arbejde. Vi kæmper for at sikre bedre vilkår for mennesker med psykisk sygdom, og vi vil gerne hjælpe og rådgive flere mennesker med psykiske problemer og sygdomme. Og jo flere vi er, jo større indflydelse har vi! Vi beder om et fast månedligt beløb til vores arbejde, og opfordrer til at oprette en Betalingsservice-aftale. Det sparer den enkelte for tid og gebyrer, og det sparer Psykiatrifonden for administration, hvilket betyder at endnu flere midler kan gå direkte til vores arbejde for alle de danskere som har en psykisk sygdom.

For at oprette en Betalingsservice-aftale er det nødvendigt at oplyse registreringsnummer og kontonummer. Og for at opnå skattefradrag for din støtte, skal du oplyse dit CPR-nummer. Det er normal praksis at bede om kontooplysninger og CPR-nummer i telefonen for at tilmelde et støttemedlemskab til Betalingsservice – en praksis som mange humanitære organisationer i dag benytter. Ifølge Betalingsservice kan det ikke misbruges, når man opgiver personfølsomme oplysninger i telefonen. 

Psykiatrifonden samarbejder både med et eksternt telemarketingfirma, som følger de indsamlingsetiske retningslinjer for branchen, og vi ringer også ud fra vores egne kontorer. Vi lægger stor vægt på at gennemføre alle samtaler på en høflig og respektfuld måde. En telefonsamtale giver mulighed for dialog. Og vi oplever generelt, at rigtig mange er interesserede i vores sag. I en telefonsamtale kan du stille spørgsmål og få svar – og tage stilling til, hvordan du ønsker at støtte. Du kan også altid sige nej eller afbryde en samtale.   

Er min støtte fradragsberettiget?

Når du støtter Psykiatrifondens arbejde, kan du få fuldt skattefradrag for din støtte – op til i alt 17.700 kroner i 2023 (17.200 kroner i 2022). Samlevende ægtefæller kan få hvert sit fradrag. 

 Du kan få fradrag for støttemedlemskab, fast månedlig støtte og enkeltdonationer. For at opnå fradrag skal du oplyse os dit CPR-nummer. Vi har pligt til at indberette dit bidrag til SKAT, hvilket du ikke selv kan gøre. Hvis du allerede støtter og ikke har oplyst dit CPR-nummer, kan du kontakte os på telefon 24 34 67 10. Vi behandler naturligvis dine oplysninger fortroligt. 

Virksomheder kan ligeledes opnå fradrag op til 17.700 kroner, såfremt I oplyser os jeres CVR-nummer. 

Jeg har afmeldt mit støttemedlemskab, men den sidste betaling er alligevel trukket fra min konto? 

Af hensyn til din sikkerhed, kan vi ikke trække en betaling tilbage, når den allerede er afsendt til betalingsservice. Hvis du ikke ønsker at betale det sidste bidrag, skal du derfor selv afvise betalingen på din netbank. 

Vil du gerne afmelde dit støttemedlemsskab, eller støtte med et mindre beløb?

Hvis du ønsker at afmelde dit støttemedlemskab, skal du sende en e-mail til stoettemedlem@psykiatrifonden.dk.

Det vil være os en stor hjælp, hvis du kan oplyse dit støtte-ID i din e-mail. Hvis du ikke kan finde dit støtte-ID, kan vi også bruge din adresse. 

Hvis du gerne vil støtte med lidt mindre end du gør nu, så skal du også bare skrive til stoettemedlem@psykiatrifonden.dk med det beløb, du ønsker at støtte med fremover.

Jeg er flyttet – har I min nye adresse? 

Hvis du skifter adresse, skal du sende en e-mail til stoettemedlem@psykiatrifonden.dk, hvor du oplyser dit støtte-ID, din gamle adresse samt din nye adresse. 

Kan jeg ændre mit støttebeløb? 

Hvis du ønsker at hæve eller sænke dit støttebeløb eller bare ønsker at høre mere om de forskellige støttemuligheder, kan du altid skrive til os på stoettemedlem@psykiatrifonden.dk

Hvordan tilmelder jeg betalingen til Betalingsservice?  

Du kan altid tilmelde dig en Betalingsservice aftale på følgende link:
https://psykiatrifonden.dk/om-os/stoet

Hvad er mit støtte-ID? 

Dit støtte-ID findes i det velkomstbrev, som du får tilsendt kort efter din tilmelding.

Du kan altid kontakte os på e-mail stoettemedlem@psykiatrifonden.dk, hvis du ikke kan finde dit støtte-ID. Oplys venligst dit fulde navn i e-mailen.

Får jeg en bekræftelse på min tilmelding som støttemedlem? 

Når du har tilmeldt dig et støttemedlemskab, vil du modtage et velkomstbrev. Dette indeholder blandt andet det nyeste nummer af vores blad, som kommer fire gange årligt. Der vil typisk gå 1-2 uger fra tilmelding til modtagelse af velkomstbrevet. 

Jeg har skiftet bank – hvad gør jeg med hensyn til betalingsservice? 

Hvis du skifter bank, skal du selv kontakte banken for at få overført dine betalingsaftaler til den nye bank. Vi kan desværre ikke gøre det for dig. 

Eventuelt andet

Du er altid velkommen til at kontakte os på e-mail stoettemedlem@psykiatrifonden.dk, hvis der er noget, du er i tvivl om eller gerne vil have at vi er opmærksomme på.