Luk

Nedlukning påvirkede børnehavebørns adfærd negativt 

Adfærden hos en gruppe danske børnehavebørn blev målt i februar-marts 2020 og igen i begyndelsen af april. Undersøgelsen viser, at børnene fik det værre. 

Barn i børnehave

Målingerne bestod af spørgeskemaer, som børnenes forældre udfyldte. Spørgeskemaets score for blandt andet hyperaktivitet og social adfærd steg fra første til anden måling, hvilket indikerer, at børnene fik det værre mellem de to målinger. Især de børn, der før lockdown gik til fritidsaktiviteter uden for hjemmet, fik en dårligere score. Det afspejler måske, at de i endnu højere grad end andre børn oplevede en ændring i hverdagen.

Børn, hvis forældre selv deltog i fritidsaktiviteter før lockdown, havde i øvrigt også en mere negativ ændring i score end andre børn. Eftersom børnenes adfærd blev rapporteret af forældrene, kan det tænkes, at forældrenes stress over den ændrede hverdag med hjemmearbejde og lukkede daginstitutioner har indflydelse på vurderingen af børnene.  

Fokus på de mindre børn 

Hidtidige studier har haft fokus på skoleelever, unge og voksne, men denne undersøgelse viser, at også helt små børn ser ud til at være blevet negativt påvirket af nedlukningen. Den undersøgte gruppe er lille og med en ressourcestærk baggrund (fx har de fleste forældre videregående uddannelser), og det er derfor ikke sikkert, at resultaterne direkte kan overføres til andre grupper af børnehavebørn. 

Kilde

Specht, I.O. et al.: ”Changes in Emotional-Behavioral Functioning Among Pre-school Children Following the Initial Stage Danish COVID-19 Lockdown and Home Confinement”. Frontiers in Psychology 2021; 12.