05.DEC.2018

Det er godt for psyken at gå

Man har længe vidst, at det fysiske helbred har gavn af en gåtur. Nu viser forskning det samme, når det gælder psyken.

Mens der er bred enighed om, at fysisk aktivitet som sådan er godt for psyken, er der ikke tidligere foretaget den samme kondensering af forskningsresultater, når det gælder gåture. Det har britiske forskere nu gjort. Det er især gåtures indflydelse på depression og angst, der er undersøgt videnskabeligt. For begge lidelser gælder det, at gåture har en positiv effekt både som forebyggelse og behandling. Gåture udendørs ser ud til at virke bedre, end hvis man går på et løbebånd indendørs.

Hvor meget og hvor ofte?

Selvom forskerne er enige om, at gåture er af det gode, er der stadig uafklarede spørgsmål om denne form for motion. Undersøgelserne giver fx ikke noget entydigt svar på, hvor ofte man skal gå for at opnå den positive effekt på psyken, og heller ikke hvor lange turene skal være, eller hvor hurtigt tempo de skal tilbagelægges i. 

Der er dog ingen undersøgelser, der har vist en negativ effekt af gåture på den psykiske sundhed.

Af Joan Bentzen, analytiker og ph.d.

Kilde: Kelly, P. et al.: ”Walking on sunshine: scoping review of the evidence for walking and mental health”. Br J Sports Med 2018; 52: 800-806.

Tak fordi du læste artiklen — vi håber, du kunne lide den

Vi hopper lige til sagen: I Psykiatrifonden arbejder vi målrettet for at for at fremme psykisk sundhed, så alle får mulighed for at leve et godt liv, uanset om de er psykisk sårbare, har en diagnose eller oplever en midlertidig krise.

 

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætter. Men vi er en sygdomsbekæmpende organisation, er der mange omkostninger forbundet med det arbejde vi laver. Vi kan kun forsætte arbejdet med støtte fra vores støttemedlemmer.

 

Derfor håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Det kan du blive her!

Hejrevej 43 | 2400 København NV | 3929 3909 | pf@psykiatrifonden.dk | CVR 1917 4883